باسمه تعالی

جیش الفتح نام اتاق عملیات نظامی متشکل از چندین گروه مخالف حکومت سوریه است که در ماه مارس ۲۰۱۵ برای هماهنگی در عملیات‌های نظامی این گروه‌ها در شمال سوریه ایجاد شد. گروه احرار الشام، جبهة النصره شاخه القاعده در سوریه، و همچنین گروه‌های کوچکتری مانند جند الاقصی، لواء الحق، جیش السنه، اجناد الشام و فیلق الشام در این شورا حضور دارند.

پس از تشکیل این ائتلاف، مخالفان دولت توانستند پیروزی‌هایی در استان ادلب به دست آوردند و از جمله شهر ادلب مرکز این استان و اریحا را تصرف کنند. آنها تا حدی در ولایت حما و لاذقیه هم فعالیت دارند و در کوهستان قلمون واقع در مرز سوریه و لبنان نیز درگیر نبرد با دولت اسد، حزب‌الله لبنان و داعش شده‌اند.

از آن پس دو شهرک شیعه نشین کفریا و فوعه که در ۸ کیلومتری شهر ادلب واقع شده‌اند و جمعیتی بالغ بر ۴۵ هزار نفر را در خود جای داده‌اند، مورد حملات گسترده و شدید این گروه‌ها قرار گرفته اند.

دیشب فیلمی از حمله سنگین مخالفان دولت به فوعه و شکستن خط دفاعی شهر دیدم. البته خبرهای بعدی حاکی از شکست آنها در جریان حمله به شهرهای شیعه نشین کفریا و الفوعه بود و مخالفان دولت حدود 100 نفر تلفات دادند. آنها روز پنج‌شنبه ۲۶ شهریورماه نیز این دو شهر را با ۴۰۰ موشک و خمپاره هدف قرار دادند که به کشته و مجروح شدن تعدادی از ساکنین منجر شد.

در منطقه مضایا، که در نزدیکی دمشق و جنوب منطقه قلمون است و در نقشه آنرا علامت گذاری کرده ام، ارتش سوریه حدود 1500 نفر از معارضین را به همراه خانواده هایشان محاصره کرده است. در نهایت نیروهای سوریه و مقاومت لبنان با گروه‌های معارض به توافق رسیدند که حمله معارضان به مناطق مسکونی فوعه و کفریا را در مقابل حمله نیروهای حزب الله لبنان به مضایا و گردان امام رضا در منطقه الوعر متوقف کنند. از ساعت 3 نیمه شب گذشته به وقت محلی، حملات متوقف شده و از ساعت 12 ظهر امروز یکشنبه در این مناطق آتش‌بس برقرار شده است.

امیدوارم حداقل به احترام ماه حرام و ایام حج، این آتش بس برقرار بماند.

[BlazingChart source="syria-cease-fire-9-19"]