باسمه تعالی

نزدیک به 6 ماه است که ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی جنگی را بر علیه یمن آغاز کرده است. تمام سعی این ائتلاف در اوایل جنگ بر این بود که سلاح های سنگین و موشکها و همچنین زیرساختهای یمن را با بمباران هوایی نابود کند تا توان مقابله نظامی نداشته باشند. پیش از این احمد عسیری سخنگوی ائتلاف سعودی مدعی شده بود که تمام موشک‌های یمنی نابود شده است. از همان اول مشخص بود که این اظهار نظرها بیشتر به ساده لوحی و خوش خیالی شبیه است. به این دلیل که اولا ملت یمن، مردمی مقاوم و سلحشور هستند و دوما اولین کاری که هر کشوری که مورد تهاجم قرار بگیرد این است که تجهیزات نظامی خود را از جایی که احتمال حمله به آن میرود خارج کرده و مخفی کند. به علاوه شاید عملیات هوایی بتواند شیرازه کشوری را که از انسجام و اتحاد برخوردار نیست، از هم بپاشد. اما در مورد یمن از همان اول مشخص بود که برای کسب هر نتیجه ای، با فرض اینکه اساسا کسب نتیجه ممکن باشد، باید انتظار جنگی زمینی و فرسایشی با تلفات خیلی بالا را داشت.

اینطور که در خبرها آمده بود، حاکمان جدید عربستان در آن اوایل انتظار داشتند که حداقل بتوانند یکی دو استان استراتژیک یمن را ضمیمه خاک خود کنند. اما روند تحولات به سمتی بود که نیروهای یمنی به کمک بعضی قبایل ناراضی عربستان، توانستند مناطقی را در خاک عربستان تحت کنترل بگیرند. بنابراین عربستان دیگر نمیتواند فقط با متوقف کردن عملیات هوایی، وضعیت را به قبل از حمله برگرداند. در خبرهای 10 روز پیش بود که نیروهای زمینی عربستان سعودی با عبور از مرزها از طریق گذرگاه الخضراء وارد خاک یمن شده و منطقه عطیفین و جبل الهشیم را در استان صعده در شمال یمن تصرف کرده اند. در نهایت هدف ائتلاف این بود که با شدت بخشیدن به حملات بتوانند صنعا پایتخت یمن را هم تصرف کنند، تا زمینه بازگشت منصور هادی به قدرت فراهم شود. ائتلاف عربی به کمک رسانه های غربی، جنگ روانی سنگینی را به راه انداختند تا بتوانند مقاومت مردم یمن را درهم بشکنند.

اما حمله موشکی روز جمعه یمن به منطقه الصافر استان مأرب، نشان داد که ائتلاف عربی درباره توانایی ها و دستاوردهای خود اغراق کرده است. در این حمله موشکی از  موشک برد کوتاه Tochka که موشکی روسی با برد 120 ویا 180 کیلومتر است، استفاده شد. اصابت این موشکها در زمان تجمع نظامی صبحگاهی در پادگان الصافر و در پی آن انفجار انبارهای سلاح و مهمات، باعث کشته شدن بیش از 300 نظامی و افسر بحرینی، سعودی، اماراتی و دیگر اتباع کشورهای عضو ائتلاف ضد یمنی شد. امارات اول به کشته شدن 22 سرباز اعتراف کرد و بعد این رقم را به 45 نظامی افزایش داد. ولی سرتیپ شرف لقمان سخنگوی ارتش یمن تعداد کشته های نظامیان اماراتی را بیش از 75 نفر اعلام کرد.

این حمله موشکی نشان از آمادگی رزمی نیروهای گارد ملی یمن و کمیته‌های مردمی وابسته به انصارالله؛ و همچنین اشراف اطلاعاتی آنها بر ائتلاف عربی داشت.

نکته بسیار غم انگیز این ماجرا این بود که پس ازکشته شدن سربازان اماراتی و اعلام عزای عمومی در امارات، شیخ احمد طیب، رئیس الازهر مصر، در پیامی شهادت آنها را تسلیت میگوید. در حالی که حداقل از یک مقام مذهبی انتظار میرود که بداند که حمله نظامی به مسلمین در ماه حرام به شدت ممنوع است. حتی به تاخیر انداختن حرمت ماه حرام در قران به زیاده روی در کفر (توبه 37) تعبیر شده است. اینکه حتی مقامات مذهبی مصر ساده ترین قوانین اسلامی را به این سادگی نادیده میگیرند، حیرت آور است.

نکته دیگری که در سیر تحولات مشخص شد این بود که بین حوثی‌ها و نیروهای علی عبدالله صالح که پس از نشست ژنو اختلافاتی بینشان به وجود آمده بود، رابطه و اتحاد دوباره ای برقرار شده است و اخبار حمایت امارات از علی عبدالله صالح کذب است.

برخی تحلیل گران چنین نظر داده اند که حمله موشکی 2 روز پیش نیروهای یمنی باعث شده که ائتلاف عربی برنامه حمله همه جانبه به صنعا را جدی تر دنبال کند. اما شخصا بعید میدانم در صحنه عمل بتوانند کاری بکنند. شواهد هم حاکی از این است که اعضای ائتلاف مانند امارات توان تحمل تلفات انسانی را ندارند و به تدریج در حال خارج کردن نیروهای زمینی خود هستند. بنابراین حداکثر چیزی که میشود انتظار داشت، تشدید بمباران های هوایی یمن است و جت‌های عربستانی طی 24 ساعت گذشته بیش از 30 نوبت مناطق مختلف استان صنعاء در شمال یمن را بمباران کردند.

حملات انتقام‌جویانه یمن

ارتش یمن و کمیته های مردمی وابسته به انصارالله در ادامه تجاوزات هوایی عربستان، امروز یک انبار بزرگ سلاح و مهمات در جیزان عربستان را هدف حملات موشکی خود قرار دادند. دو خودرو نظامی ارتش عربستان در منطقه «المصفق» جیزان در این حمله موشکی یمن منهدم شدند و در پی آن تعدادی از نظامیان سعودی کشته شدند. منابع یمنی روز گذشته گزارش دادند که یگان موشکی ارتش یمن و نیروهای مردمی وابسته به انصارالله پایگاه نظامی «ابو الصلول»، «وادی الملح»، «المصفق» و «الخوجره» در استان الطوال واقع در جنوب عربستان را موشک‌باران کردند.

نقشه زیر وضعیت استقرار نیروهای متخاصم را نشان میدهد. علامت آتش به نشانه مناطق درگیری است و یکی از آنها محل پادگان صافر را نشان میدهد.

[BlazingChart source="yemen-situation-map"]