باسمه تعالی

روز 9 جون 2015، ملک عبدالله پادشاه اردن در مراسمی که به مناسبت سالگرد شانزدهمین سال به تخت نشستنش و همچنین روز ارتش برگزار شده بود، پرچم سرخرنگ قدیمی هاشمی ها را به جای پرچم ملی به سربازان میدهد تا برافرازند. قطعا چنین اقدامی پیامی دارد.

ملک عبدالله پرچم سرخ را برای افراشتن به سرباز میدهد

این پرچم اولین بار در سال 1515 توسط خاندان هاشمی استفاده شده و دوباره در جریان شورش اعراب بر علیه عثمانی ها در سال 1916 توسط شریف حسین جد ملک عبدالله که در آن زمان بر حجاز حکمرانی میکردند، بکار گرفته شده است.

پرچم سرخ خاندان هاشمی

حمل این پرچم به میدان مراسم نیز توسط یک زره پوشی که در جنگهای سال 1916 استفاده میشده، صورت گرفت. فیلم کامل مراسم را در ذیل میتوانید مشاهده کنید:

اما پیام این اقدام چیست؟

در لینکی که از یک خبرگزاری اردنی در بالا آورده ام، چنین آمده که در بیانیه رسمی ذکر شده که این اقدام پیامی به ملت و همه انسانها و مذاهب دنیا است که مواجه با پدیده خوارج تکفیری هستند. یعنی تلویحا حکایت از برنامه اردن برای مقابله با داعش و دیگر گروه های تکفیری دارد. بنابراین احتمالا در آینده نزدیک شاهد وارد شدن اردن به درگیری با داعش در سوریه و عراق خواهیم بود.

البته این اقدام پیامهای بسیار دیگری نیز داشت. 

به عنوان نمونه پوشیدن پشت وروی شماغ، که پارچه ای قرمز و سفید است، توسط سربازان حامل پرچم در بین اعراب به معنی آمادگی برای انتقام گرفتن است. حالا این انتقام مربوط به سوزاندن خلبان اردنی توسط داعش است، و یا انتقام از خاندان آل سعود که شریف حسین، جد خاندان هاشمی که حاکم حجاز بود، را برکنار کردند و خود حکومت تشکیل دادند؛ باید منتظر آینده بمانیم.

سمبلیزمی که در اینجا وجود دارد، حیرت انگیز است. درست است که احادیثی که درباره حوادث آخرالزمان نقل شده، سند درستی ندارند و موثق نیستند. اما با این حال مرور آنچه از قدیم شنیده ایم خالی از لطف نیست. درباره سرزمین شام چنین آمده است که سه گروه قبل از ظهور قائم، در آن سرزمین نبرد میکنند: ابقع، اصهب و سفیانی.

ابقع یعنی سیاه و سفید که احتمالا مشخصه پرچم این گروه است و نه ظاهر فردی رهبر آن. پرچم های سیاه با نقش سفید و یا برعکس در حال حاضر توسط گروههای داعش و النصره در سوریه استفاده میشود. اصهب یعنی آنکه در سفیدی پوست او سرخی باشد. این هم میتواند علامت پرچم باشد. دو رنگ از 3 رنگ پرچم دولتی سوریه سرخ و سفید است. در روایات رنگ پرچم سفیانی نیز سرخ ذکر شده است.

سفیانی پس از نابود کردن ابقع و اصهب بر منبر دمشق خطبه میخواند. در کتاب غیبت نعمانی چنین آمده که نشانه خروج سفیانی این است که زلزله ای در دمشق رخ میدهد و سمت غربی مسجد دمشق فرو میریزد.

چند کلمه ای هم درباره عربستان

اخیرا پسر شاه عربستان که وزیر دفاع و جانشین ولیعهد هم هست، به روسیه و فرانسه سفرکرد و قراردادهایی را منعقد کرد. ظاهرا قرار است به چندین کشور دیگر هم سفر کند تا اولا برای همه روشن شود که پادشاه بعدی اوست، و دوما مناسبات عربستان را برای شرایطی که در آن دیگر آمریکا ابرقدرت نیست، تنظیم کند. سعودیها میخواهند به آمریکایی ها بفهمانند که میتوانند بدون آمریکایی ها هم باقی بمانند و اگر آمریکا سیاستهای خود را در منطقه تغییر دهد و مثلا روابط خود را با ایران بهبود بخشد، دیگر روی همراهی عربستان نباید حساب کند.

آمریکا درست است که پایان دوران ابرقدرتی خود را دارد تجربه میکند، اما برای نشاندن سعودی ها به سر جای خود هنوز ابزارهای فراوانی دارد. یکی از آنها هم پادشاه اردن است که اجداد او تا سال 1924 حاکمان حجاز بودند و سعودیها پس از تبعید شریف حسین توانستند پادشاهی را در این سرزمین بدست بگیرند. خاندان هاشمی اردن خود را هنوز پادشاه قانونی عربستان و خلیفه اسلام میداند. بنابراین احتمالا در آینده شاهد پشتیبانی بیشتر آمریکا از ملک عبدالله برای ایجاد دردسر برای سعودیها خواهیم بود.