باسمه تعالی

در ویکی پدیا که درباره معادل فارسی کلمه Fractal جستجو کردم، این توضیحات را آورده بود:

فرکتال، یا فراکتال (Fractal) یا بَرخال ساختاری هندسی است متشکل از اجزایی که با بزرگ کردن هر جزء به نسبت معین، همان ساختار اولیه به دست آید. به عبارتی دیگر برخال ساختاری است که هر جزء از آن با کلش همانند است. فراکتال‌ها شکل‌هایی هستند که بر خلاف شکل‌های هندسی اقلیدسی به هیچ وجه منظم نیستند. این شکل‌ها اولاً سرتاسر نامنظم اند، ثانیاً میزان بی نظمی آنها در همه مقیاسها یکسان است و جسم فراکتال از دور ونزدیک یکسان دیده می‌شود. به تعبییر دیگر خودمتشابه است. از فراکتالها به عنوان یکی از ابزارهای مهم در گرافیک رایانه‌ای نام می‌برند، اما هنگام پیدایش این مفهوم جدید بیشترین نقش را در فشرده سازی فایلهای تصویری بازی می‌کنند.

Fractal_Julia_set

آقای Tom Beddard نرم افزاری را بر پایه استفاده از فرکتال ها طراحی کرده که در محیط مرورگر های اینترنت مانند Safari اجرا میشود و قادر است اجسام و محیط های 3 بعدی بسیاری را شبیه سازی کند. نتیجه کار او ارزش این را دارد که 16 دقیقه وقت خود را برای دیدن آن صرف کنید.

بسیاری از صحنه هایی که در بازیهای کامپیوتری مشاهده میشود، بر اساس همین روش ایجاد میشود و نیاز به شبیه سازی های پیچیده و پرهزینه ندارد.

Fractal Lab 2015 Demo from subBlue on Vimeo.