خبرنامه دانشجویان ایران: بیانیه سیاسی لوزان و حواشی به وجود آمده پس از آن بین منتقدین و موافقین توافق نهایی بر اساس راهکارهای ارائه شده در آن، بحث نسبتا جدیدی را برای عموم مردم باز کرد و آن بحث، آشنایی بیشتر با تعداد تحریم‌ها، نوع تحریم‌ها، مرجع اعمال کننده آن، کشورهای اجرا کننده آن و ... بود.

به گزارش خبرنگار«خبرنامه دانشجویان ایران»؛ به دنبال جزئی شدن بندهای توافق نهایی میان ایران و 5+1 و مطرح شدن نحوه برداشته شدن تحریم‌ها بر اساس نوع و مرجع اتخاذ کننده، به نظر می‌رسد که هنوز نقطه شفافی در برداشته شدن تمامی تحریم‌ها به صورت یکجا وجود ندارد؛ هر چند در متن بیانیه سیاسی لوزان که به عقیده دیپلمات‌های وزارت خارجه کشورمان فقط رسیدن به یک فهم مشترک است، فقط از برداشته شدن تحریم‌های تجاری و بانکی صحبت شده در حالی که در توافق مادر(ژنو)، تحریم‌های انرژی و تکنولوژی نیز قید شده بود که در این بیانیه به آن اشاره‌ای نشده است.

از طرفی هنوز بین منتقدین و موافقین توافق بر سر لغو یا تعلیق تحریم‌ها اختلاف وجود دارد و این در حالی است که رئیس سازمان انرژی اتمی، دو روز پیش آب پاکی را روی دست همه ریخت و گفت: بگذارید حقیقت را بگویم، آمریکا تحریم‌ها را cease می‌کند(تعلیق می‌کند؛ لغو نمی‌کند).

جریان دانشجویی در دانشگاه‌های سراسر کشور هم بعد از تفاهنامه لوزان، بیکار ننشستند و منتقدین و موافقین توافق نهایی بر اساس چارچوب‌های مشخص شده در لوزان را به کرسی‌‍‌های آزاداندیشی و مناظره دعوت کردند و پای صحبت ان‌ها نشستند.(تمام برنامه‌های دانشگاه‌ها پیرامون بررسی بیانیه لوزان)

صدا و سیما هم که بعد از حدود 16 ماه سکوت در عرصه نقد یا تمجید از توافق هسته‌ای میان ایران و 5+1 از سوی جریان دانشجویی مورد مذمت قرار گرفه بود، در این مدت در این حوزه میدان را برای نبرد منتقدین و موافقین روی انتن زنده در برابر دیدگان همه باز کرد و بالاخره مناظره هسته‌ای را روی آنتن برد.

بر همین اساس، برای آشنایی بیشتر با نوع تحریم‌ها و اینکه آیا رسیدن به توافق در چارچوب بیانیه سیاسی لوزان برای اقتصاد کشور مفید هست یا خیر و اگر هست، میزان آن چقدر است و بعد از موازنه و بالانس و سود و ضرر آن، چه چیزی عاید کشور و مشرایط اقتصادی مردم خواهد شد، جزوه‌ای تحت عنوان «هر آنچه در مورد "تحریم" باید بدانیم» در اختیار مخاطبین گرامی قرار خواهد گرفت.