باسمه تعالی

بالاخره پس از دو روز از پشت سر گذاشتن آخرین مهلت توافق هسته ای، بیانیه مشترک پایانی صادر شد و هر دو طرف ابراز خوشحالی و موفقیت کردند. عکس هایی هم از شادی مردم در خیابان های ایران منتشر شد، و من حیران ماندم که چه چیزی باعث خوشحالی این افراد شده است.

Nuke_Deal_Celebration

پیام اوباما به نتانیاهو این بود که این گزینه بهترین روش برای تضمین امنیت اسرائیل است.

به اینکه آیا معامله انجام شده خوب بود و یا بد، کاری ندارم، چون این معامله مانند این بود که آدم اجناسی را که دزد از خود آدم دزدیده، بخواهد بخرد. هر قیمتی که روی اجناس گذاشته شود، اصل این موضوع که عوض و معوّض هر دو مال خود آدم است را نمیشود فراموش کرد. بهر حال بیانیه صادر شده دقیقا همان توافق دو مرحله ای بود که رهبری نسبت به آن هشدار داده بود.

اما ذکر چند مطلب را در این رابطه مفید می یابم.

اولا: توافق انجام شده به این معنی نیست که آمریکایی ها دشمنی خود را کنار گذاشته اند. اشتون کارتر وزیر دفاع آمریکا چنین بیان کرد که هیچ توافقی نمیتواند گزینه نظامی را از روی میز بردارد و شغل او این است که همیشه این گزینه را روی میز نگه دارد. این به این معنی است که هر زمان آمریکا فرصت را مناسب دید، اطلاعات ساختگی از تخلف ایران از توافق هسته ای و داشتن چند سانتریفوژ غیر مجاز منتشر خواهد کرد و بدون رجوع به شورای امنیت، خود اقدام به بمباران میکند.

دوما: سناتور جان مک کین ضمن ابراز نگرانی از توافق ضعیف، اسرائیل را تشویق کرد که معطل این حرفها نشود و حمله پیشگیرانه خود را همین الان انجام دهد. شخصا این اظهارات را چنین تعبیر میکنم که امید غرب به شکست ایران تازه بیشتر شده است و طمع آنها زیادتر

سوما: سایت ایندیپندنت و دیگر سایتها از همین الان خبرهایی درباره راه افتادن کمپین آزادیهای زنان ایرانی و علنی شدن آزادیهای یواشکی و حضور زنان بی حجاب در خیابان ها پخش کرده اند. این به این معنی است که غربی ها با یک قدم جلو آمدن، در حال برنامه ریزی برای فتح سنگرهای بعدی هستند و مزاحمتهای آنها علیه ملت و دولت ایران تشدید خواهد شد. احتمالا تمام تحریم هایی که تحت عنوان برنامه هسته ای ایران اعمال شده بود و طبق توافق باید برداشته شود، از این به بعد به خاطر نقض حقوق بشر و اعدام همجنس بازان و بهانه هایی مانند آن، اعمال میشود.