باسمه تعالی

تعداد هرزنامه هایی که روزانه، راجع به هر موضوعی که بتوانید تصور کنید، دریافت میکنم بسیار زیاد است. عنوان یکی از این هرزنامه هایی که امروز دریافت کردم، دعوت به شرکت در کلاس "هنر بازاريابي و فروش و اصول مذاکره" در تهران بود. قصد ندارم نان کسی را آجر کنم، ولی فکر میکنم دیگر دوره چنین کلاس هایی به سرآمده باشد. شاید در دهه های قبل مرخصی گرفتن از محل کار و یا سفر به شهر دیگر و شرکت در یک کلاس و کنفرانس، توجیه پذیر بود. اما در دوره معاصر به ندرت چنین مواردی را میشود نام برد که ارزش حضور فیزیکی داشته باشند.

شما کلاس ها و دوره های آموزشی پیشرفته بسیاری را میتوانید از اینترنت مجانا دانلود کنید و در ساعات فراغت خود آن را ملاحظه کنید. فقط باید بدانید کجا و چگونه آنها را پیدا کنید.

اگر قصد ادامه تحصیل در دانشگاه را دارید، ولی نه وقت و نه پول شهریه آنرا دارید، دانشگاه های آنلاین مانند University Of People وجود دارند که تقریبا مجانی هستند و مدرک تحصیلی هم میدهند.

اگر فقط به دنبال یادگیری واحدهای درسی دانشگاهی باشید، دانشگاههای بسیاری مانند MIT درس های زیادی را بصورت آنلاین در اختیار عموم قرار میدهند. دانشگاههایی مانند Kharagpur هند نیز کلیه واحدهای درسی خود را در سایت یوتیوب گذاشته اند و میتوانید در آنجا کلاس های زیادی را بیابید.

اما اگر دنبال کلاس هایی مانند هنر بازاریابی و اصول مذاکره باشید، موسسات متعددی مانند Lynda و یا TTC چنین کلاس هایی را با کیفیت عالی ارائه میکنند و میتوانید با پرداخت اشتراک ماهانه به همه کلاس های آنها دسترسی داشته باشید. اگر هم نخواهید پولی پرداخت کنید، میتوانید از طریق تورنت که اشتراک فرد با فرد است، همه این کلاس ها را دانلود کنید.

در اینجا فقط چند مورد از این دوره ها را لیست میکنم تا ایده ای در مورد اینکه چه کلاس هایی را میتوانید پیدا کنید؛ داشته باشید:

اصول هنر بازاریابی و فروش

موسسه لیندا این دوره را تحت عنوان Sales Skills Fundamentals ارائه کرده است و نام مربی آن Spencer است.

اصول فن مذاکره

لیندا این دوره را تحت عنوان Negotiation Fundamentals ارائه کرده که نام مربی آن خانم Gates است.

چگونه ارتباطات کاری و حرفه ای کارآ ایجاد کنید

این کلاس لیندا تحت عنوان Building Professional Connections برای کمک به کسانی است که در یک حوزه فنی و یا حرفه ای متمرکز شده اند، ولی توان و استعداد ایجاد رابطه های کاری مفید را ندارند. بیشتر دانشجویان درسخوان گرفتار چنین مشکلی هستند. یعنی همه تلاش خود را برای موفقیت در درس خود صرف میکنند، ولی در ایجاد ارتباطات کاری و حرفه ای موفق نمیتوانند عمل کنند. اذا این کلاس به درد چنین افرادی میخورد.

رعایت نکات اختلافات فرهنگی در مذاکرات

عنوان این کلاس لیندا Communicating across Cultures است.

درک معانی حرکات بدن یا Body Language

عنوان این کلاس لیندا Body Language for Leaders است. بسیاری از حرکات بدن خبر از سر ضمیر فرد میدهند و بعضی از این حرکات در بین فرهنگ های خاصی، معنی مخصوصی دارد. یک مدیر لازم است که بتواند روحیه و حالات روانی افراد تحت مدیریتش را از روی حرکات بدن آنها درک کند و ضمنا حرکات بدن خود را به نحوی کنترل کند که پیام مورد نظر را چه به افراد زیر مجموعه و چه افراد بیرون از آن منتقل کند. غیر از لیندا نیز کلاس های مفید دیگری در این باره وجود دارند.

آموزش همفکری در حل مسائل

عنوان این کلاس لیندا Brainstorming Basics است و به شما اصول و نکات مدیریت یک جلسه هم فکری موفق را آموزش میدهد.

هوش احساسی برای مدیران

عنوان این کلاس لیندا Leading with Emotional Intelligence است. همه کم و بیش با مفهوم IQ آشنا هستند. اما یک مدیر موفق نیاز دارد که در کنار هوش لازم برای درک مسایل ریاضی و نظری، از هوش احساسی بالایی نیز برخوردار باشد. هوش احساسی یعنی توان درک احساسات دیگران و نشان دادن عکس العمل هوشمندانه به آن. مثلا فرض کنید که کارمندی بیدلیل عصبانی بشود. اگر مدیر از هوش احساسی پائینی برخوردار باشد، سریعا عکس العمل نشان داده و او را تنبیه میکند. اما اگر مدیر به اندازه کافی توانا باشد که بتواند شرایط فرد را درک کند و علت عصبانی شدن او را دریابد، شاید به جای عکس العمل خشن، با او همدردی کرده و یا به او کمک کند و با این کار، از یک کارمند ناراضی یک مرید وفادار بسازد. این نوع هوشمندی را با واحد Emotional Quotient و یا EQ اندازه گیری و طبقه بندی میکنند.

چگونه روی رفتار دیگران تاثیر گذار باشیم

این کلاس لیندا تحت عنوان Persuasive Influencing Behavior Patterns است و به منظور آموزش مدیران جهت تاثیر گذاری روی رفتار دیگران است، بطوریکه تاثیر بپذیرند، ولی احساس تحمیل در آنها ایجاد نشود.

تقریبا در هر زمینه ای از این قبیل که مورد نظرتان باشد، میتوانید کلاس های پیشرفته ای را بیابید. مدیریت زمان، اصول مدیریت پروژه، نحوه ارائه کار و تشریح برنامه ها، جلب سرمایه برای انجام پروژه، روش انتخاب کارمندان مناسب برای استخدام، کنترل کیفیت پروژه های در دست انجام و ... فقط نمونه هایی از این قبیل کلاس هاست.