باسمه تعالی

تصحیح: قبل از نوشتن این مطلب با یکی از دوستان که در این مباحث خبره بود، مشورت کردم و ایشان هم تایید کرد که آزمایش انجام شده در این ویدیو نمیتواند واقعی باشد. اما این نظر با این فرض بود که سیم لاکی است. توضیحات اضافی را در پایان نوشته آورده ام.

این روزها خیلی ها سعی میکنند به هر نحوی از انحاء مردم را سرکار بگذارند و اسم کار خود را Social Experiment و یا جامعه آزمایی میگذارند. مثلا علامت مخصوص توالت های زنانه و مردانه را بر روی درهای ورودی دانشگاه نصب میکنند تا ببینند آیا دانشجویان متوجه میشوند که دو دری که هر دو ورودی یک ساختمان هستند، نمیتوانند زنانه و مردانه باشند. جالب توجه این است که اکثریت قریب به اتفاق دانشجوها این جداسازی را رعایت میکردند و جرات تخلف از آن را نداشتند.

شخصا اسم این کارها را مردم آزاری میگذارم. چون واضح است که همه مردم اهل تفکرنیستند و گله وار کاری که بقیه انجام دهند را تکرار میکنند. بنابراین به رخ کشیدن این مطلب و بازی با آنها، فایده ای ندارد.

یک مدل دیگر از این مردم آزاری ها، ارائه آزمایشات تقلبی علمی است تا ببینند چند نفر متوجه آن میشوند. حتما به یاد دارید که چند سال پیش، شخصی لامپ اجاق مایکروویو را در زیر میز کار گذاشته بود و چند دانه ذرت روی میز میگذاشت و از چند نفر میخواست که تلفن های همراه خود را نزدیک آن بگذارند و همزمان به آنها زنگ بزنند. همان لحظه بدون اینکه حضار متوجه شوند، لامپ زیر میز را روشن میکرد تا باعث پختن و شکفتن دانه ذرت شود. حضار غافل از همه جا هم فکر میکردند که تلفن های همراه آنها باعث شده که این اتفاق بیافتد.

آزمایشی که در ویدیو کلیپ ذیل مشاهده میکنید، از همین قبیل است. در یوتیوب دیدم که این ویدیو کلیپ حدود 2 میلیون بیننده داشته است و در بین کامنتها ندیدم کسی به تقلبی بودن آن اشاره کرده باشد.

تصحیح:

فرض اولیه این بود که سیم لاکی است و سازنده فیلم قصد دارد بگوید که جریان القایی در اثر حضور آهنرباها در سیم پیچ بوجود می آید و طبق قانون لنز به حرکت در می آید. که این نشدنی است.

اما این نظر لازم است اصلاح شود:

در صورتی که سیمها لاکی نباشند و لخت و رسانا باشند و آهنرباهای دو سر باتری نیز رسانا باشند، این کار شدنی است و دروغ نیست!

به این صورت که در بخش کوچکی از سیم پیچ که به اندازه طول باتری است و در حد فاصل دو آهنربا قرار دارد جریان بوجود می آید و به یک آهنربای الکتریکی تبدیل می شود. حالا دو آهنربای کوچک دو طرف باتری دقیقا در دو انتهای این آهنربای الکتریکی قرار دارند و طوری نصب شده اند که یکی می خواهد به داخل آن قطعه آهنربای الکتریک جذب شود و دیگری می خواهد که از طرف دیگر آن فرار کند. و به همین ترتیب ادامه می یابد.

نکات فنی:

1- سیم باید لخت و رسانا باشد.

2- آهنرباها و باتری قوی باشند.

3- آهنرباها هم جهتند و قطب شمال اولی رو بروی قطب جنوب دومی است.

4- در این آزمایش باتری مصرف می شود و این یک محرک با انرژی مجانی نیست.

5- اگر این سیم پیچ بلند توسط یک منبع تغذیه خارجی تغذیه شود، کار نمی کند! چون در آن صورت این دو آهنربا درون یک میدان یکنواخت قرار می گیرند. آهنربا درون میدان یک نواخت حرکت نمی کند و فقط به آن گشتاوری وارد می شود که آن را در می چرخاند و در جهت میدان قرار می دهد. فقط میدان غیر یک نواخت (خطوط میدان واگرا یا همگرا) مانند دو قطب یک آهنربا می تواند بر آهنربای دیگری نیرو وارد کند.