باسمه تعالی

با سقوط فرودگاه نظامی الطبقه در استان الرقه، این استان به طور کامل به تصرف عناصر گروه داعش درآمد و اکنون نیروهای ارتش سوریه هیچ گونه حضوری در این استان ندارند. گروه داعش از هفته گذشته دست به حمله گسترده‌ای به نیروهای دولتی مستقر در داخل این فرودگاه زد و چندین بار نیروهای انتحاری این گروه به ورودی‌های این فرودگاه حمله کرده و پس از آن صد‌ها نفر از عناصر آن وارد این فرودگاه شدند. داعش ادعا کرد که طی این حمله موفق شدند ۱۵۲ نظامی سوریه را کشته و ۲۵۰ نفر دیگر را نیر زخمی کنند.

سازمان غیر دولتی ناظران حقوق بشر سوریه نیز اعلام کرد طی پنج روز درگیری اخیر میان نیروهای دولتی و عناصر داعش در اطراف این فرودگاه الطبقه، ۵۴۱ نفر از نیروهای طرفین کشته شدند که تنها روز یکشنبه ۱۷۰ نیروی نظامی ارتش سوریه کشته شدند.

با سقوط پایگاه هوایی الطبقه چندین میگ 21 و تعدادی سیستم های دفاع هوایی به دست داعش افتاد که البته بعید است بتوانند هواپیماها را پرواز دهند. ولی ضعف دفاع ضد هوایی آنها کمتر میشود.  با توجه به اینکه در این پایگاه 8 زاغه مهمات وجود داشته، قاعدتا سلاح های زیادی باید به دست داعش افتاده باشد.  علاوه بر این پنج رادار شامل دو PRV-13، یک P-14، یک P-35/37 و یک رادار مدرن JY-27 وجود داشته که سالم به دست داعش افتاده، چون داعشی ها هنگام حمله دقت داشتند که به آنها صدمه نزنند تا بتوانند آسمان شمال سوریه را رصد کنند. بدین ترتیب دولت سوریه دیگر هیچ کنترلی بر آسمان شمال سوریه ندارد.

با این تحول احتمالا دست داعش در حمله به مواضع نیروهای دولتی در اطراف حلب باز خواهد بود و دو پایگاه هوایی تدمر و T.4 هدف حمله بعدی داعش خواهد بود.

Syria_Airbases

استان رقه با توجه به اینکه در مرزهای سوریه و ترکیه در نزدیکی مرز عراق قرار گرفته، اهمیت راهبردی بسیار زیادی دارد؛ این استان در درجه اول یکی از مراکز تولید کننده محصولات کشاورزی سوریه است، رود فرات از میان آن می‌گذرد و سد فرات بزرگ‌ترین سد آبی سوریه و بزرگ‌ترین منبع تولید برق در این کشور نیز بر روی این رود بسته شده است و همچنین در این استان آثار باستانی زیادی مانند قلعه مشهور جعبر وجود دارد. این استان که بیش از ۱۹ هزار کیلومتر مربع مساحت دارد و شمار ساکنان آن از دومیلیون نفر بیشتر نیست (بیشتر آن‌ها اهل سنت‌اند).

شهر رقه که مرکز استان رقه است، نخستین شهری بود که در ماه مارس سال ۲۰۱۳ میلادی به طور کامل به اشغال مخالفان رژیم سوریه درآمد و پس از آن نیز اطراف این شهر به تصرف آن‌ها درآمد و بالاخره سال گذشته گروه داعش کنترل کامل این شهر را به دست گرفت و دیگر مخالفان مسلح سوری را از این شهر بیرون کرد و این شهر را مرکز فعالیت‌های خود قرار داد.