باسمه تعالی

«گوشت مصنوعی» را با نامهای Fake Meat و یا Synthetic Meat نیز معرفی می‌کنند. درباره این موضوع سؤالها و ابهامات متعددی وجود دارد، که بررسی و تشریح آن‌ها ضروری است. قبل از هر چیز اول باید شرح دهیم که راجع به چه چیزی صحبت می‌کنیم.

گوشت مصنوعی گیاهی

شرکتهای متعددی سعی کرده‌اند با ترکیب گیاهان و مواد مختلف، محصولی را عرضه کنند که همان احساس خوردن گوشت یا همبرگر را داشته باشد. از این محصولات میتوان «Beyond Meat» و «Impossible Foods» را نام برد. این تولیدات بیشتر روی همبرگر و سوسیس و فیله مرغ تمرکز دارند.

شرکتهای دیگری هم هستند که با کمک 3D Printer مخصوص، با استفاده از مواد اولیه گیاهی و صنعتی، گوشت را به نحوی تولید میکنند که از نظر ظاهری و بافت کاملاً شبیه گوشت واقعی باشند.[2]

گوشتهای مصنوعی گیاهی را می‌شود با قیمت کمتری از گوشت واقعی تولید کرد. بازار مصرف این نوع گوشتها در دهه آینده حدود ۱۴۰ میلیارد دلار برآورد میشود.[3] به علاوه زمانی که ذائقه مردم به این نوع گوشتها عادت کرد، به تدریج می‌شود از مواد اولیه ارزانتر و بی‌ارزش‌تر استفاده کرده، و قیمت تولید را کاهش داد.

گوشت مصنوعی از طریق رشد سلولی

رشد سلولهای زنده در آزمایشگاه، تا حدی که به تشکیل عضله برسد، از سالها پیش تجربه شده است. لینک [1] چنین تجربه‌ای را در ۶ سال پیش در یکی از دانشگاه‌های ونکوور کانادا شرح میدهد. به احتمال قوی آزمایشگاه‌های محرمانه نظامی دهها سال در این زمینه جلوتر هستند.

لینک [3] عرضه محصول «لقمه گوشت مرغ» توسط یک شرکت سنگاپوری را شرح میدهد. مشکل اصلی این روش این است که تولید گوشت به چنین روشی هنوز از تولید سنتی به روش دام‌پروری گران‌تر است.

احتمال اینکه تولید به این روش در نهایت از روش سنتی کم‌هزینه‌تر شود، زیاد است؛ اما در آینده نزدیک نباید انتظار چنین چیزی را داشت.

مسائل فقهی «گوشت مصنوعی»

از آن رو که «گوشت مصنوعی گیاهی» تماماً از مواد گیاهی و صنعتی تهیه میشود، مخالفت اصولی با این نوع محصول نمیتوان داشت؛ و بحث فقط میتواند بر سر محتویات آن باشد. طبعاً چنین محصولاتی مورد استقبال جامعه مسلمین در غرب قرار گرفته است؛ چون نگرانی از رعایت ذبح شرعی در محصولات گوشتی را برای آن‌ها کم کرده، و راحت‌تر میتوانند در غذاخوری‌های عمومی غذا بخورند.

در مورد «گوشت مصنوعی با رشد سلولی» نیز تا بحال نشنیده‌ام که مخالفت جدی از طرف فقها بشود؛ چون هرچند این گوشتها از سلولهای زنده تشکیل شده، در تهیه آن‌ها جان موجود زنده‌ای گرفته نشده، تا نیاز به ذبح شرعی و رعایت حلیّت و حرمت نوع آن حیوان باشد.

بنابراین در کل این تکنولوژی میتواند ثمرات خوبی برای بشر داشته باشد. استقاده از گوشت تولید دام‌پروری میتواند عامل انتقال بیماری و آلودگی باشد؛ اما در تولید آزمایشگاهی، این مسأله قابل کنترل‌تر است.

در حال حاضر شیوع بیماری‌ها در بین دام و طیور میتواند به کشتار جمعی آن‌ها منجر شده، و تولید گوشت را به مخاطره اندازد. چنین اتفاقی در سالهای اخیر در چین افتاد، و به کشتار صدها میلیون خوک منجر شد. اما تولید آزمایشگاهی ثبات بیشتری دارد، و بیشتر می‌شود روی آن حساب کرد.

آیا «گوشت مصنوعی با رشد سلولی» باید عامل تحریم ذبح دامها شود؟

طرفداران باورهای شبیه بودایی ذبح حیوانات را عملی مخالف رشد معنوی بشر میدانند، و عرضه گوشت مصنوعی را بهانه‌ای برای «درخواست تعدیل شریعت اسلام» کرده‌اند. چندین سوءتفاهم در این موضوع وجود دارد که باید روشن شوند:

1️⃣اینترنت و تلفن موبایل حدود ۳۰ سال است که در دسترس مردم دنیا قرار گرفته؛ و اکنون در هر نقطه از زمین که باشید، میتوانید از طریق ماهواره این سرویس‌ها را دریافت کنید. اما تکنولوژی بشر هیچ‌گاه به این نقطه نخواهد رسید که تضمینی برای سرویس بدون توقف وجود داشته باشد. وجود نقاط کور در شهرها، قطع برق، از کار افتادن ماهواره‌ها در اثر توفان‌های خورشیدی، و هزاران عامل دیگر، میتوانند در دسترسی به این سرویس‌ها اختلال کنند.

در دسترس بودن گوشت مصنوعی را نیز نمیشود برای جوامع بشری تضمین کرد. اختلال در شبکه توزیع، تحولات اجتماعی و سیاسی، جنگ و عوامل دیگر، میتوانند آحاد یک جامعه را به جایی برسانند که برای زنده ماندن خود مجبور به شکار شوند. بهانه‌ای که طرفداران افکار بودایی برای «لزوم تعدیل شریعت» می‌آورند، توجیه‌پذیر نیست. هنوز بشر به جایی نرسیده که از مصرف گوشت دام و طیور بی‌نیاز شود، و هیچ زمانی را نمیتوان تصور کرد که تمام آحاد بشر از چنین چیزی بی‌نیاز شده باشند. بنابراین «تعدیل شریعت» غیر قابل توجیه است.

2️⃣هدف اربابان گلوبالیست دنیا از تبلیغ مصرف «گوشت مصنوعی» تأمین تغذیه سالمتر و مقوی‌تر و باکیفیت‌تر برای بردگان خودشان نیست. آن‌ها جوامع انسانی را بردگان خود دانسته، و سعی دارند تغذیه مردم را با بی‌ارزش‌ترین و کم‌خرج‌ترین روش‌ها مدیریت کنند. اصرار امثال بیل گیتس بر مصرف گوشت مصنوعی، برای رشد معنوی و تعالی انسان در اثر عدم ذبح حیوانات نیست.[4] بلکه هدف آن‌ها کنترل جوامع از طریق انحصار تولید مواد غذایی است.

مدتی است که هرجا گلوبالیستها قدرت را در دست دارند، دام و طیور مردم را، به بهانه شیوع آنفلونزای مرغی و خوکی، از بین می‌برند. در ایران هم در سال گذشته تلاش‌های متعددی برای ایجاد قحطی مصنوعی شد. هدف گلوبالیستها این است که با این کار مردم را تا حد امکان به خود وابسته کرده، و توان اعتراض را از آن‌ها بگیرند.

هدف از بین بردن دام‌پروری‌ها و مرغداریها، کمک به «رشد معنوی بشر» نیست، بلکه محکم‌تر بستن یوغ بندگی بر گردن مردم است.

3️⃣تجربه تاریخی بشر این است که هرچه مصرف گوشت بالا برود، انسان به سمت درندگی میرود، و بیشتر روحیه شکارچی پیدا میکند. عدم مصرف گوشت نیز انسان‌ها را از نظر روحی و جسمی ضعیف کرده، و توان مبارزه را از انسان می‌گیرد.

در پست ۱۸۰۱ درباره تجربه ژاپن نوشته‌ام، که در نهایت دولتمردان این کشور در قرن ۱۹، ضعف جسمی ژاپنی‌ها بخاطر حرمت مصرف گوشت و لبنیات را یک تهدید استراتژیک دانسته، و آن را پایان دادند.[5]

چنین نقل شده که امام علی(ع) کمتر از گوشت استفاده می‌نمود، و ایشان توصیه کرده‌اند که: «شکم‌هایتان را گورستان حیوانات قرار ندهید». از طرف دیگر عدم مصرف گوشت نیز توصیه نشده است. مهم این است که اعتدال در این کار رعایت شود.

یکی از دلایل اصرار گلوبالیستها به مصرف «گوشت مصنوعی گیاهی» توسط مردم، این است که روحیه مبارزه را از مردم گرفته، و آن‌ها را از نظر روحی به گوسفندها شبیه کنند.

4️⃣عرضه «گوشت مصنوعی گیاهی» به تدریج باعث خواهد شد که ذائقه مردم به این محصولات عادت کرده، و مزه گوشت واقعی و احساس نیاز به آن را فراموش کنند. بعد از اینکه چنین اتفاقی افتاد، می‌شود به تدریج کیفیت مواد اولیه این محصولات را کم کرده، و آن‌ها را با آشغال جایگزین کرد.

هدف شرکتهای تولید کننده این محصولات پول درآوردن بیشتر است، و هدف اربابان گلوبالیست کنترل بیشتر روی جوامع از طریق انحصار منابع غذایی.

این موضوع از دید بسیاری افراد مغفول نمانده، و عده زیادی از همین حالا نگران مواد اولیه این محصولات هستند.[6] برای همه واضح است که وقتی مردم به یک محصول وابسته شدند، دیگر کنترلی روی مواد اولیه و روش تهیه آن نمیتوانند داشته باشند. مردم مجبور خواهند شد که هر آشغالی را که به خورد آن‌ها بدهند، مصرف کنند.

مثَلی در فارسی داریم که چنین است: «آدم چرا زور خودش را بدهد و جای آن التماس بگیرد؟». وقتی انسان میتواند خودش دام و طیور پرورش بدهد و از نظر غذایی استقلال خود را حفظ کند، و خود را از بندگی اربابان گلوبالیست نجات دهد، چه دلیلی دارد که خودش را وابسته به محصولات مصنوعی تحت کنترل اربابان بکند؟

🔗[1] Beating heart cells created in Simon Fraser University lab https://www.cbc.ca/news/canada/british-columbia/beating-heart-cells-created-in-simon-fraser-university-lab-1.2953552

🔗[2] Fake Meat Goes Beyond Burgers With Money for Printing Steaks https://www.bloomberg.com/news/articles/2021-02-16/fake-meat-moves-beyond-burgers-with-money-for-printing-steaks

🔗[3] Singapore approves lab-grown 'chicken' meat https://www.bbc.com/news/business-55155741

🔗[4] Rich countries should only eat synthetic beef, says Bill Gates https://news.sky.com/story/rich-countries-should-eat-synthetic-beef-says-bill-gates-12219763

🔗[5] پست 1801: آیا تعدیل شریعت برای حرمت ذبح حیوانات صحیح است؟ https://t.me/zadolmosafer/1801

🔗[6] A massive backlash is building against fake meat products like Beyond Meat and Impossible Foods https://beforeitsnews.com/food-and-farming/2019/10/a-massive-backlash-is-building-against-fake-meat-products-like-beyond-meat-and-impossible-foods-2517364.html