باسمه تعالی

عکس زیر را یک از دوستان محترم از بوستان ارم همدان فرستادند. شاید بهانه نصب مجسمه بز زیباسازی محیط شهری باشد؛ اما شخصاً هیچ اثری از زیبایی در این بز بدقواره نمی‌بینم؛ بلکه این مجسمه Baphomet را در ذهن تداعی میکند.

ساخت مجسمه همیشه به چند بهانه شروع میشده: بزرگداشت و گرامیداشت، و یا خلق اثر هنری، و یا تجسم مادی موجودات مجرد عوالم بالاتر. اما در نهایت این مجسمه‌ها تبدیل به چیزی می‌شوند که خودش پرستیده میشود.

احتمال میدهم جریانی که دنبال ساخت مجسمه، به هر بهانه‌ای، است در نهایت توسط کسانی مدیریت می‌شود که میخواهند با رواج بت‌پرستی، با اعتقادات توحیدی مبارزه کنند.

چند سال پیش که به ایران آمده بودم، به منزل یکی از بستگان برای دیدار رفتم، که در یک آپارتمان حدوداً ۲۰ طبقه زندگی میکردند. ساختمان آن‌ها بسیار شیک و مدرن بود، و نگهبان کراواتی جلوی در را میشد براحتی به عنوان پزشک متخصص جا زد. نکته عجیب آن ساختمان این بود که در لابی ورودی ۳ مجسمه سنگی، مشابه بت‌های قدیمی، نصب شده بود. هرچه در این مجسمه‌ها دقت کردم هیچ اثری از هنر مدرن نیافتم، بلکه تنها چیزی که میشد فرض کرد، کپی‌برداری از بت‌های قدیمی بود.