باسمه تعالی

چند روز پیش خبری در رسانه‌های ایرانی درباره «لغو یک‌طرفه روادید ایران برای شهروندان چینی» دیدم.[1] متن خبر چنین گفته بود که «هیئت دولت با لغو روادید یک‌طرفه چینی‌ها به ایران با هدف جذب گردشگران این کشور موافقت و آن را مصوب کرد.» البته این تصمیم هنوز نهایی و اجرایی نشده است.

شخصاً چنین تصمیمی را خیلی اشتباه میدانم و به همین دلیل برآن شدم که درباره آن بنویسم.

اگر در لینک [2] لیست کشورهایی که شهروندان چین برای سفر به آنجا ویزا احتیاج ندارند را مرور کنید، خواهید یافت که درصد کمی از کشورها حاضر به چنین کاری شده‌اند. اکثر کشورهایی که روادید را برای چینی‌ها لغو کرده‌اند، قرارداد دوجانبه لغو روادید با چین دارند. لغو یک‌طرفه روادید، به بهانه کمک به گردشگری، چندان مرسوم نیست.

پاسپورت چین در حال حاضر رده ۷۴ در رده‌بندی اعتبار پاسپورت را دارد.[3] ایران نیز همراه با کره‌شمالی و اریتره، در رتبه 101 است؛ و فقط از چند کشور مانند عراق و لیبی و سوریه و پاکستان، رتبه بهتری دارد.

هرچند کشورهای دیگر، مانند کانادا، دلیل اخذ روادید چینی‌ها را جمعیت 1.4 میلیاردی این کشور ذکر کرده‌اند، دلایل مهمتری برای این سیاست وجود دارد، که کمتر درباره آن صحبت میشود.

تفاوت جامعه چینی‌ها با ایرانی‌ها

رفتارهای اجتماعی چینی‌ها با ایرانی‌ها خیلی متفاوت است؛ و این تفاوت را در بین اجتماعات مهاجرین در کشورهای دیگر می‌شود بهتر دید. به عنوان نمونه نگرانی اصلی مهاجرین ایرانی به کانادا، ایرانی‌های دیگر هستند؛ و سعی آن‌ها این است که از ایرانی‌ها فاصله بگیرند، تا کلاه سرشان نگذارند. اگر یک ایرانی کسب و کار پررونقی داشته باشد، بعید است که ایرانی‌های دیگر را به کار بگیرد؛ مگر اینکه بتواند آن‌ها را با نصف حقوق دیگران استخدام کند. در صورتی که تجارت او با مانعی برخورد کند، امید اینکه جامعه ایرانی‌ها به کمک این فرد بیایند، تقریباً صفر است.

نحوه کارکرد جوامع چینی

اما چنین رفتار اجتماعی را نمیشود از چینی‌ها انتظار داشت. چنین شایع است که ریش‌سفیدان چینی از قدیم انجمنهایی برای کنترل اوضاع جوامع داشته‌اند. این ریش‌سفیدان مقدّرات جامعه و افراد را تعیین میکنند. چینی‌ها هم در قبال حمایتی که از اولیاء جامعه خود دریافت میکنند، موظف هستند خدمات متقابلی داشته باشند. مثلا اگر یک چینی شرکت موفقی داشته باشد، و این ریش‌سفیدان به او امر کنند که کسی را استخدام کند، امکان ندارد که بتواند خلاف کند. در قبال آن، اولیا جامعه از منافع آن شرکت دفاع میکنند؛ و اگر رقابت تجاری داشته باشد، برای زمین زدن رقیب کمک میکنند.

به عنوان نمونه فرض کنید در جایی از ونکوور یک چینی رستورانی بزند، که مشتری فراوان داشته باشد. اگر در کنار آن رستوران یک نفر غیر چینی مثلا پیتزافروشی بزند که کسب او را کساد کند؛ یک نفر آدم‌کش صبح با هواپیما از هنگ‌کنگ می‌آید و طی روز صاحب مغازه رقیب را جلوی چشم همه با گلوله میکشد و چند ساعت بعد هم با هواپیما خارج میشود و دیگر هیچوقت به کانادا برنمی‌گردد. هیچکس هم نمیفهمد که چه کسی و چرا این قتل را انجام داد.

اگر درباره نحوه عمل گروه‌های چینی، مانند triad مطالعه کنید، خواهید یافت که این گروه‌ها خیلی پیچیده‌تر و گسترده‌تر از یک مافیا عمل میکنند.[4] چینی‌ها در قبال حمایتی که دریافت میکنند، موظف به اطاعت از اولیاء جامعه خود هستند و راه فراری ندارند.

این ساختار جامعه چینی‌ها، باعث شده که گنگ‌های چینی در رقابت با گنگ‌های هندی و Biker ها دست برتر را داشته باشند. به فرض اگر در کانادا با یک نفر عضو Hell’s Angels درگیر شوید، میتوانید انتظار داشته باشید که از طرف بقیه اعضای این گروه تهدید شوید. اما اگر با یک نفر عضو مافیای چینی درگیر شوید، با اطمینان از طرف آن فرد و اطرافیان او تهدید نخواهید شد. بلکه رهبران آن مافیا کسی را میفرستند که فقط یکبار وارد کشور شود، رقیب را از پای درآورد و برای همیشه از آن کشور خارج شود و دیگر برنگردد. به همین دلیل اکثر پرونده‌های قتل مافیایی در کانادا هیچ‌وقت حل نمیشوند؛ چون ضارب را دیگر نمیشود پیدا کرد.

قبلاً در چند مقاله درباره از بین بردن نسل جوان آمریکا و کانادا، بوسیله آلوده کردن موادمخدر به ماده فنتانیل، توسط مافیاهای چینی نوشته بودم.[5,6] بعضی از محموله‌های فنتانیل به‌قدری بزرگ است که برای کشتن دهها میلیون نفر در آمریکا کافی است.[7] به همین دلیل احساس کانادا و آمریکا این است که چین دنبال پاک کردن این سرزمین از جمعیت و حمله و اشغال آن است. بحث جنگ تجاری فقط پوسته ظاهری جنگی است که در پشت پرده بین این دو قدرت در حال رخ دادن است.

لغو یک‌طرفه روادید به چه معنا است؟

لغو یک‌طرفه روادید برای چینی‌ها، باعث خواهد شد که در درجه اول جاسوس‌های چینی آزادانه و بدون قابلیت رهگیری بتوانند رفت‌وآمد داشته باشند. اثر دیگر این کار این است که مافیاهای چینی میتوانند به همان روشی که برای توسعه جرائم سازمان‌یافته خود در کشورهایی مثل کانادا پیش گرفته‌اند، در ایران فعالیتهای خود را، بدون مانع و آزادانه، گسترش دهند.

یکی از عواقب سالها غفلت در برابر رشد مافیاهای چینی در کانادا و آمریکا این است که تعداد زیادی از نمایندگان مجلس و مقامات اجرائی، زیر سلطه چینی‌ها هستند. در بعضی موارد مانند Joe Biden و feinstein وابستگی آن‌ها به سازمان‌های اطلاعاتی چینی، کاملاً مستند و قابل اثبات است؛ اما گستردگی شبکه گلوبالیست‌ها باعث شده که هنوز قادر به دستگیری و یا محاکمه این افراد نباشند.

از طرف دیگر سیاست چین درست نقطه مقابل ایران است. لینک [9] خبر از این می‌دهد که چین از بخشی از توریست‌ها هنگام ورود، تلفن‌های همراه آنها را برای بازرسی می‌گیرد و بدون اطلاع آنها نرم‌افزار جاسوسی روی آنها نصب میکند. این نرم‌افزار علاوه بر گزارش رفت‌وآمد فرد، تمام ایمیلها و اطلاعات دیگر را نیز به سازمان‌های اطلاعاتی تحویل میدهد. یکی از توریست‌ها چنین نقل میکرد که بقدری کنترل اطلاعاتی در چین زیاد است، که نرم‌افزار جاسوسی روی تلفن، آخرین چیزی است که باید نگران آن بود.

جمع‌بندی

در حال حاضر چین از طریق تأمین زیرساختهای مخابراتی ایران، اشراف اطلاعاتی کاملی بر ایران دارد. چین از طریق شرکت Huawei توانسته جاسوسی گسترده‌ای از سیستم‌های مخابراتی دنیا داشته باشد. حجم اطلاعات دریافت شده از این سیستم‌ها به‌قدری است که چین قادر به تأمین نیروی انسانی خبره آشنا با Big Data نیست، و برای پردازش این حجم اطلاعات دچار مشکل شده است.[8]

از طرف دیگر چین در چند دهه گذشته سعی کرده که در تأمین قطعات نظامی و الکترونیک، به ایران کمک کند؛ و از این طریق در زنجیره تأمین قطعات نظامی ایران نفوذ کند. بنابراین اگر چین بخواهد در آینده با ایران درگیری نظامی داشته باشد، احتمال اینکه توان Jamming سیستم‌های الکترونیک و موشکی را دارا باشد، زیاد است.

این به این معنی است که چین علاوه بر اشراف اطلاعاتی و نفوذ در سیستم‌های نظامی، توان توسعه سریع جرائم سازمان‌یافته را نیز پیدا خواهد کرد. همانطور که در آمریکا مافیاهای چینی برنامه از بین بردن جمعیت جوان این کشور را پیش گرفتند، باید انتظار همین نحوه عمل در ایران را از آن‌ها داشت.

[1] لغو یک‌طرفه روادید ایران برای شهروندان چینی https://www.mashreghnews.ir/news/970710

[2] Visa requirements for Chinese citizens https://en.wikipedia.org/wiki/Visa_requirements_for_Chinese_citizens

[3] Henley Passport Index https://www.henleyglobal.com/files/download/HPI2019/HPI_Q3_Global_Ranking_190701.pdf

[4] Triad (organized crime) https://en.wikipedia.org/wiki/Triad_(organized_crime)

[5] مرور اخبار دنیا در ماه نوامبر https://shakeri.net/3958

[6] بحث درباره قانونی شدن ماری‌جوانا در کانادا https://shakeri.net/3010

[7] Record US fentanyl bust 'enough to kill 26 million people' https://www.bbc.com/news/world-us-canada-44244688

[8] China faces shortage of big data talent despite largest global supply http://www.chinadaily.com.cn/a/201905/14/WS5cda2d7ea3104842260bb82d.html

[9] Chinese border guards put secret surveillance app on tourists' phones https://www.theguardian.com/world/2019/jul/02/chinese-border-guards-surveillance-app-tourists-phones