باسمه تعالی

امروز خبر دستگیری Roger Stone، مشاور انتخاباتی سابق ترامپ، توسط FBI‌ منتشر شد. ۳۵ روز است که ترامپ با عدم توافق بر سر بودجه دولت و تقاضای تصویب بودجه ساخت دیوار حائل در مرز مکزیک، دولت را تعطیل کرده است. دموکرات‌ها با ساخت دیوار موافق نیستند؛ چون علاوه بر اینکه درآمد مواد مخدر و تجارت برده را از دست میدهند؛ طرح آن‌ها برای تغییر ترکیب جمعیتی و نابودی آمریکا و تحلیل بردن آن در نظم نوین جهانی، نمیتواند به ثمر برسد. بنابراین آنها به هیچ‌وجه عقب‌نشینی نکردند. ولی وقتی امروز ترامپ دست از اصرار بر سر بودجه دیوار برداشت و کوتاه آمد، جمع‌بندی بسیاری از کارشناسان سیاسی این بود که ترامپ شکست‌خورده و در حال عقب‌نشینی است.

تعطیلی دولت قرار بود بهانه‌ای باشد برای دستگیری بیش از ۶۰ هزار نفر و اخراج دهها هزار نفر دیگر از عوامل Deep State از دولت و سازمان‌های اطلاعاتی. این روزها حرفهای زیادی از اخراج ۷۰٪ کارکنان سازمان‌های اطلاعاتی و حتی تعطیلی سازمان سیا، زده میشد. چون این سازمان‌ها اولاً بودجه سنگینی را تلف میکنند و دوماً اکثر تمرکز این‌ها روی بازی‌های سیاسی در صحنه داخلی آمریکا است؛ و وجود آن‌ها در امنیت این کشور تأثیری ندارد.

هرچند خبرهای زیادی درباره دستگیری‌ها شنیده شد، اما حجم آن اصلاً با آنچه وعده داده شده بود، قابل مقایسه نبود. خبر موثقی از اخراج کارکنان خرابکار دولت نیز هنوز نشنیده‌ام. ترامپ بارها درباره توان خود برای اعلام وضع اضطراری صحبت کرده بود؛ و تهدید میکرد که اگر مذاکرات شکست بخورد، او اعلام وضع اضطراری خواهد کرد. اما هربار که مذاکره به نتیجه نرسید، او عقب‌نشینی کرد و دنبال مذاکره بعدی رفت.

مجموع این شرایط بسیاری از کارشناسان را به این نتیجه رسانده که احتمالاً تیم ترامپ برآورد درستی از قدرت گلوبالیست‌ها و Deep State نداشته‌اند و در عمل قادر به حذف آن‌ها نیستند. بعضی‌ها هم خبر از کودتا علیه ترامپ میدهند. بعضی از فعالان سیاسی هم ترسیده‌اند و در حال جمع کردن بساط خود برای فرار از آمریکا هستند.

البته بیشتر این حرفها در حد حدس و گمان است و کسی خبر واقعی ندارد که در پشت صحنه چه اتفاقی در حال رخ دادن است. شاید همه این‌ها عملیات روانی باشد که جناح چپ احساس پیروزی کند و از حالت آماده‌باش خارج شود؛ تا فرصت زدن ضربه نهایی به دست آید.

آنچه که مشخص است این است که به هیچ‌کدام از اخبار و تحلیل‌های سیاسی اخیر درباره اوضاع آمریکا نمیشود اطمینان کرد. تنها حدسی که میشود زد این است که اگر ملی‌گرایان در اجرای طرح خود شکست خورده باشند، باید به زودی شاهد برکناری ترامپ باشیم. ولی اگر این عقب‌نشینی فقط تاکتیکی باشد، دستگیری عوامل Deep State و حتی تعداد زیادی از نمایندگان کنگره و قضات ارشد، باید در هفته‌های آینده انجام شود؛ چون عامل زمان به نفع ترامپ عمل نمیکند.