باسمه تعالی

درباره آمار فرزندان نامشروع در کشورهای مختلف دنیا، مطلب زیاد می‌شود پیدا کرد. بعضی از این آمارها چنین نشان میدهند که مثلاً در کلمبیا ۸۵٪ کل بچه‌ها بدون ازدواج بوجود آمده‌اند؛ و این رقم در فرانسه بیش از ۵۵٪ است. در حالی که ایران هیچ‌وقت در هیچ کجای این جداول آماری نیست. این نحوه ارائه آمار صحیح نیست و باعث برداشت‌های غلط درباره مردم کشورهای دیگر و حتی مردم ایران میشود.

گروه‌های شیطانی تعمد دارند با اغراق در این آمارها، مردم را به باور نابودی بنیان‌های اخلاقی جامعه، علی‌الخصوص در جوامع غربی، مجبور کنند.

واقعیت این آمارها این است که چنین آمارهایی میزان ازدواج در کلیسا و بر طبق مراسم مذهبی را نشان میدهند.[1] اما همه ازدواج‌هایی که در خارج از کلیسا انجام می‌شود را نمیتوان نامشروع تلقی کرد. به عنوان نمونه در کانادا کسانی که مایل نیستند به کلیسا رجوع کنند، میتوانند مثل ایران به دفاتر ازدواج دولتی رجوع کنند؛ ویا از آنها بخواهند که به مراسم ازدواج آن‌ها بیایند و خطبه عقد را، درست مطابق آنچه که در کلیسا انجام میشود، بخوانند. همه این مراسم معادل مراسم در کلیسا است و حتی بعضی از مسئولین دفاتر ازدواج با لباسی شبیه به قضات در مراسم ازدواج حضور پیدا میکنند؛ اما نامی از مسیح در آن برده نمیشود. در ایران ازدواج در دفاتر رسمی، شرعی محسوب میشود و در کانادا آن را جزء ازدواج‌های خارج از کلیسا به حساب می‌آورند.

در اسلام ازدواج یک قرارداد اجتماعی محسوب می‌شود و با بقیه قراردادهای معاملات شرعی تفاوتی ندارد. یعنی خطبه عقد لزوماً نباید در مسجد و کلیسا خوانده شود و کسی که این خطبه را میخواند، لزوماً نباید کشیش و یا آخوند باشد. تنها چیزی که در خطبه عقد لازم است، صحت شرایط عقد و اطلاع دو طرف از آن است.

نکاح معاطات

به نکاحی که فاقد شرایط مرسوم عقد، مثل قبول لفظی و تعیین مهریه و امثالهم، باشد نکاح معاطات میگویند. اگر در یک جامعه بَدَوی یک زن ومرد با کفش روی کفش گذاردن یا شیرینی به یکدیگر تعارف کردن، یا هر اشاره و عملی دیگر که در عُرف آنان دلیل بر انجام ازدواج است، ازدواج کنند، چنین نکاحی معاطات نامیده میشود. نظر بسیاری از فقها چنین است که این ازدواج‌ها در آن جوامع، صحیح هستند و حتی پس از علم پیدا کردن آن دو همسر به شرایط رسمی عقد، نیازی به خواندن دوباره خطبه عربی نیست.

دلیل اینکه فقهای معاصر به عدم جواز نکاح معاطات معتقدند، این است که چنین نکاحی دستمایه اباحه‌گری و توجیه ازدواج سفید خواهد شد. به علاوه در جوامع امروزی مردم به شرعیات آگاه هستند و سنت دیگری، مثل کفش روی کفش گذاشتن، برای ازدواج وجود ندارد؛ و دلیلی برای اختراع چنین سنت‌هایی نمیشود یافت. نکاح معاطات در جایی قابل توجیه است که اطلاع کافی درباره شرایط عقد شرعی وجود نداشته باشد.

جدا از بحث جواز و یا عدم جواز نکاح معاطات، فرزندان بوجود آمده در این خانواده‌ها، حداقل در جوامع غیر اسلامی، را نباید نامشروع به حساب آورد. چون مقصود والدین زناشویی و تشکیل زندگی جدید است و در بسیاری از موارد موضوع رفیق‌بازی و زنا مطرح نیست. اینکه مردم جوامع امروزی تمایلی به حضور در کلیسا برای مراسم ازدواج نداشته باشند، کاملاً قابل انتظار و قابل توجیه است. آمار کودک‌آزاری کشیش‌ها، علی‌الخصوص کاتولیک، به‌قدری وحشتناک است که هیچ اعتباری برای کلیسا باقی نمانده است.

بنابراین آمارهای فرزندان بوجود آمده از ازدواج در غیر اماکن مذهبی را با آمار فرزندان نامشروع نباید یکی دانست. عمده مواردی که می‌شود آن‌ها را نامشروع محسوب کرد، مواردی است که یک خانم از سر ناچاری با مردی، که از نظر او درجه ۲ به حساب می‌آید، زندگی میکند؛ ولی از یک مرد آلفا بچه‌دار میشود.

نکته جدیدی که میتواند مبنایی برای ارائه آمار واقعی شود، آزمایش‌های ژنتیک است که با امکانات موجود، خیلی ساده و ارزان میتواند نامشروع بودن فرزند را تعیین کند.

کیت‌های تست DNA

اخیراً شرکت‌های زیادی کیت‌های را عرضه کرده‌اند که درآن فقط دو Swab، یا چیزی مثل گوش‌پاک‌کن، قرار دارد. کافی است که پدر و فرزند سر پنبه‌ای‌مانند آن را در دهان قرار دهند تا بزاق دهان را جذب کند. بعد آن را در همان بسته به شرکت آزمایش کننده میفرستند؛ تا آن شرکت ارتباط یا عدم ارتباط ژنتیک آن دو را تعیین کند.

لینک [2] ادعا میکند که فقط یکی از شرکتهای فعال در انگلیس در سال گذشته 30 هزار عدد از این کیت‌ها را فروخته است. بطور متوسط ۲۰٪ آزمایش‌ها نشان داده که آن کودکان واقعاً فرزند بیولوژیک آن پدر نبوده‌اند. در بعضی مناطق شمال شرقی انگلیس این رقم به ۳۰٪ هم رسیده است.

چنین آزمایشی میتواند کاملاً مخفیانه انجام شود، چون می‌شود بزاق دهان بچه را هنگامی که او خواب است، جمع کرد و لزومی ندارد که مادر از این مطلب باخبر شود. البته در بعضی موارد مادران خود اقدام به این آزمایش کرده‌اند تا از آن‌ها رفع اتهام بشود.

بهرحال میزان اقبال مردم به این آزمایش به‌قدری زیاد است که بعضی ایالت‌های آمریکا چنین آزمایشی را غیر قانونی کرده‌اند. چون پدرانی که متوجه شوند که بچه‌های آن‌ها فرزندان بیولوژیک خودشان نیستند، تعهدی درباره هزینه‌های آن بچه‌ها قبول نمیکنند و هزینه‌های این کودکان در نهایت به دولت تحمیل میشود.

اما موضوع ایران

ایران در هیچ زمینه آمار درستی ندارد و تصورم این است که دولتها همیشه ترجیح داده‌اند که بجای برخورد با مسائل و حل آن، موضوع را مخفی و مسکوت بگذارند. بنابراین احتمال میدهم هیچ شرکتی بطور قانونی نتواند در ایران به عرضه این کیت‌ها و آزمایش ژنتیک، اقدام کند. اما جلوی ارسال دو قطره از بزاق دهان از طریق پست به شرکتهای خارجی، را نمیشود گرفت. به احتمال زیاد نتایج این آزمایش‌ها به فروپاشی خانواده‌های زیادی منجر خواهد شد.

در دنیای معاصر موضوع نامشروع بودن فرزند را نمیشود مخفی کرد. تربیت فرزند و تأمین زندگی او، از خود گذشتگی و تلاش فراوان پدران را میطلبد. طبعا پدران مایل خواهند بود که بدانند آیا واقعاً کودکانی که قرار است برای آن‌ها فداکاری کنند، فرزند بیولوژیک آن‌ها هستند یا نه.

یکی از خواص پیشرفت چنین تکنولوزی‌هایی این است که فرصت گناه را از آدمها میگیرد. برآوردم این است که اگر همه ما در اطلاع‌رسانی درباره این تحول جدید شرکت کنیم، به پایین آمدن آمار کودکان نامشروع کمک خواهیم کرد.

[1] Out-of-Wedlock Births Rise Worldwide https://yaleglobal.yale.edu/content/out-wedlock-births-rise-worldwide

[2] Thousands of dads are left in shock as DIY paternity tests soar https://www.dailymail.co.uk/news/article-6585595/Thousands-dads-left-shock-DIY-paternity-tests-soar.html