باسمه تعالی

همه ما با پدیده غرب‌زدگی کم‌وبیش آشنا هستیم؛ و با افراد غرب‌زده‌ای برخورد داشته‌ایم که روایتهای اغراق‌آمیزی از تجربه زندگی خود در غرب، و علی‌الخصوص آمریکا، تعریف میکنند. بسیاری از این اغراق‌ها را با کمی دقت و جستجو میتوان افشا کرد. اما عامل دیگری وجود دارد که باعث میشود هم غرب‌زده‌ها و هم کسانی که از آمریکا متنفر هستند، نتوانند تصویر دقیقی از واقعیات این جوامع ارائه کنند. این عامل، آگاهی کم از اعتقادات و حتی خرافات غربیها، و عدم توجه به ظرائف زبان محاوره در غرب است.

ما در فارسی با پدیده چند لایه حرف زدن آشنا هستیم. مثلاً وقتی کسی سعی کند که با استفاده از کلمات مودبانه، متلک بگوید و یا توهین کند، کم و بیش آن را میفهمیم و نحوه جواب دادن آن را بلد هستیم. بطور کلی زبان انگلیسی ظرفیت پیچیده و چند لایه حرف زدن، به اندازه فارسی، را ندارد. به همین دلیل آمریکایی‌ها روش‌های دیگری را برای این منظور دارند که در بین خود آن‌ها شناخته شده است؛ اما ایرانیهایی که به غرب سفر میکنند، کمتر با چنین ظرافت‌هایی آشنا هستند.

در اینجا قصد دارم با چند مثال این موضوع را روشن کنم.

نمونه اول

در جلسه امروز هیئت دولت آمریکا، جلوی ترامپ پوستری با عنوان Sanctions Are Coming گذاشته شده بود، که اشاره به اعمال تحریم‌های بیشتر برای ایران داشت. اما در این جلسه ترامپ اشاره مختصری به ایران داشت؛ و موضوع اصلی جلسه، مشکلات اساسی دیگر، مثل تعطیلی دولت و حفاظت از مرزها و قطع حقوق سپاه حفاظت ار مرزها بود. به همین دلیل برای خیلی‌ها این سئوال پیش آمد که چرا ترامپ باید چنین پوستری را در چنین زمانی جلوی خود بگذارد. چون تنها چیزی که هیچ‌کس در حال حاضر در آمریکا به آن فکر نمیکند، ایران است.

اصطلاحی در بین آمریکایی‌ها معروف است که میگوید «The devil is in the detail». منظور آن‌ها این است که شاید ظاهر کلی چیزی معصومانه به نظر بیاید، اما دقت در جزئیات است که شیطنت‌ها را برملا میکند.

در زیر عبارت اصلی پوستر تاریخ چهارم نوامبر نوشته شده بود، که هیچ ربطی به قضیه تحریم ایران ندارد. قبلاً که ترامپ از این پوستر استفاده کرده بود، تاریخ ۵ نوامبر را داشت. بنابراین باید دید که پیام اصلی که ترامپ قصد رساندن آن را دارد، چیست. اگر به پست‌های QAnon نگاه کنیم، در پست 2417 در تاریخ ۴ نوامبر، Q این عکس را آورده است.

ظاهر عکس ورودی یک سینِما را نشان میدهد که سه فیلم در آن در حال پخش است، که عنوان آن‌ها درباره برخورد با کودک‌آزارها، وحشت در پایتخت، و افشای مدارک موسوم به FISA‌ است.

ترامپ با این آدرس دادن، در‌واقع قصد داشت این پیام را به بدنه ملی‌گرایان بفرستد که «نگران سکوت حاکم بر کشور نباشید. در پشت پرده، دستگیری ها و مقابله با گلوبالیست‌ها در حال رخ دادن است.»

البته باید صبر کنیم و ببینیم آیا اخبار بعدی چنین ادعایی را تأیید میکند یا نه.

نمونه دوم

دیروز، که روز اول سال بود، ترامپ توئیتی به عنوان تبریک سال نو فرستاد. در این توئیت او به همه طرفدارانش و همه کسانی که از او متنفر هستند، تبریک گفت، همه را به آرامش دعوت کرد و خبر از اتفاقات خوب برای کشور داد. اما چند نکته درباره این توئیت غیر عادی بود، مثلا همه آن را با حروف بزرگ نوشته بود و دعوت به آرامش در تبریک سال نو، چندان مرسوم نیست.

به همین دلیل بعضی از افراد ملی‌گرا که خود را با نام Anon، به معنی گمنام، معرفی میکنند، سعی کردند پیام اصلی را کشف کنند. نتیجه آن عکسی است که در زیر مشاهده میفرمایید.

در حساب جفر انگلیسی، یا به اصطلاح Numerology، حروف از A تا Z معادل عددی یک تا ۲۶ را دارند. اگر معادل عددی همه حروف پیام را جمع بزنیم، به عدد 2266 میرسیم. حال اگر به پست 2266 Q نگاه کنیم، می‌یابیم که این پست نیز دعوت به آرامش کرده و ادعا میکند که اوضاع تحت کنترل ملی‌گرایان است.

در این روزها قرار بود که اتفاقات بسیاری رخ دهد و خبرهای زیادی از دستگیری و قلع و قمع گلوبالیست‌ها شنیده شود. اما ظاهراً یا عملیات طبق برنامه پیش نرفته، و یا ملی‌گرایان سعی دارند تا جایی که امکان دارد، همه چیز را در خفا انجام بدهند، تا کار به درگیری در خیابانها کشیده نشود. همین سکوت خبری باعث نگرانی بخش عمده‌ای از ملی‌گرایان شده و به تدریج آن‌ها را به این جمع‌بندی میرساند که منتظر دولت و ارتش نشوند و خودشان قیام کنند و کشتار شیطان‌پرستها را شروع کنند. پیامی که ترامپ با این توئیت به این افراد رساند، این بود که هنوز اوضاع تحت کنترل اوست و جای نگرانی نیست.

نمونه سوم

اگر به توئیت‌های ترامپ دقت کنید، همه اعدادی که در زمان ارسال توئیت، و یا حتی فاصله آن توئیت با توئیت قبلی و بعدی، وجود دارد، میتواند حاوی یک پیام باشد. مثلاً یک توئیت که در ساعت ۴ صبح ارسال شده، بعید است که توسط خود ترامپ نوشته شده باشد؛ و قاعدتاً باید افراد نظامی وابسته به Q آن را نوشته باشند. این افراد برای اینکه نشان بدهندکه چه کسی این توئیت رافرستاده، با یک نظم عددی، آن را امضا میکنند تا همرزمان آن‌ها نویسنده را بشناسند. مثلاً یک توئیت در ساعت 4:51 دقیقه صبح نوشته شده و توئیت بعدی در ساعت 5:08 دقیقه. فاصله بین این دو ۱۷ دقیقه است. عدد ۱۷ معادل حرف Q است. بدین ترتیب کسی که این توئیت را میخواند میفهمد که نویسنده کیست و آیا حاوی پیامی هست یا نه.

[1] QAnon https://qmap.pub https://qntmpkts.keybase.pub https://qanon.pub