باسمه تعالی

این روزها خبرهای عجیب زیادی را می‌بینم که هیچ بازتابی در رسانه‌ها ندارد و وقت کافی برای گزارش همه آنها ندارم. یکی از این خبرها مرتبط با آتش‌سوزی‌های شمال کالیفرنیا است، که قبلا درباره‌ آن در این وبلاگ نوشته بودم. اصل وقوع طوفان آتش و شروع همزمان آتش در ۶۶ نقطه دور از  هم، خود به اندازه کافی عجیب هست. به علاوه قبل از آتش‌سوزی، هوا آرام بود و با شروع آن، بادهای خشک و داغ، با سرعت بیش از ۱۰۰ کیلومتر در ساعت شروع میشود و به سرعت آتش را پخش می‌کند. فقط در سانتاروزا حدود ۳۵۰۰ خانه به کلی میسوزد و حدود ۱۰۰ هزار نفر اواره میشوند. قبل از شروع آتش، مردم دیدن جرقه‌های آبی در آسمان را گزارش کرده بودند.

اما نکته عجیب‌تر دیگر این است که قوانین شناخته شده فیزیک عاجز از تحلیل ماوقع است و همه از تعجب، انگشت به دهان شده‌اند.

آن نکته هم این است که در کنار خانه‌هایی که تمام آن تبدیل به خاکستر شده است، درخت‌های زیادی سالم مانده و صدمه‌ای نخورده‌اند. عکس زیر یک ماشین را نشان میدهد که بعضی فلزات و شیشه‌ آن ذوب و جاری شده است. یعنی گرمای آتش در بیرون این خانه به حدود ۱۴۰۰ درجه سانتیگراد رسیده بود. اما درختان نزدیک خانه سالم هستند. در حالی که در آتش‌سوزی‌های معمولی که حرارت آتش بین ۵۰۰ تا ۸۰۰ درجه سانتیگراد است، باید این درختان هم آتش میگرفتند. به علاوه باد داغ و خشک، قطعا شراره‌های آتش را به سمت آن درختان پخش کرده است.

عکس‌های بعدی وضعیت یک محله قبل از آتش‌سوزی و  بعد از آن را نشان میدهد. در بین خانه‌هایی که جز خاکستر چیزی از آنها باقی نمانده است و تمام فلزات و شیشه‌های آن ذوب شده است، درختان سبز را میتوانید ببینید.

در محله نشان داده شده، باد از هر طرفی بوزد، باید شراره‌های آتش را به درختان رسانده باشد و با حرارت بیش از ۱۴۰۰ درجه محیط نباید هیچ درختی سالم بماند.

استاندارد ساختمان در کالیفرنیا

آتش‌سوزی های فصلی در ایالت کالیفرنیا موضوع تازه‌ای نیست و هر ساله این اتفاق در گوشه‌ای از ایالت رخ میدهد. به همین دلیل استانداردهای بسیار بالایی برای مقاومت سازه‌ها در برابر آتش تعریف شده و همه ساختمان‌ها موظف به رعایت آن هستند. اگر در اینترنت دنبال کلمات California Building Standards Code بگردید، میتوانید این استانداردها را مجانا بگیرید. کالیفرنیا، برخلاف بسیاری از ایالات دیگر و استانهای کانادا، این استانداردها را مجانا در اختیار عموم قرار داده، تا مانعی برای آشنایی مردم با آنها وجود نداشته باشد. ایالات دیگر استانداردهای خود را در ازای دریافت یک مبلغ در اختیار دست‌اندرکاران ساختمان قرار میدهند.

نکته بارز استانداردهای ساختمان‌های چوبی کالیفرنیا این است که چوبهای بکار رفته در آن باید به نحوی پردازش شیمیایی شوند که در جایی که ساختمان‌های مطابق استاندارد بریتیش‌کلمبیا و یا ایالات دیگر آتش می‌گیرند، آتش به آن ساختمان‌ها به هیچ وجه سرایت نکند.

با این حال در آتش‌سوزی اخیر، صددرصد ساختمان‌های سوخته بطور کامل تبدیل به خاکستر شده است و فلزات و شیشه‌های آن کاملا ذوب شده‌اند. خاکستر شدن کامل چوب بطور عادی در هوای آزاد رخ نمی‌دهد. یک قطعه چوب فقط وقتی با این کیفیت می‌سوزد که در اجاق چوبی قرار داشته باشد و جریان ورودی و خروجی هوا منظم و حساب شده باشد. در آتش‌سوزی اخیر، هرچند بادی شدید و خشک و داغ می‌وزیده است، این باد باعث سوختن درختان نشده و فقط ساختمان‌ها سوختند.

شایعات پخش شده در این رابطه

طبعا وقتی مسئله‌ای پیش می‌آید که کسی جواب آن را نمیداند، بازار شایعات و یا به قول معروف Conspiracy Theory داغ میشود. بعضی‌ها این واقعه را حاصل استفاده روسیه از سلاح های لیزری یا DEWS ویا Directed Energy Weapons دانسته‌اند. البته قدرت‌های بزرگ دنیا هیچوقت چنین فرصت‌هایی را از دست نداده و خود عده‌ای را استخدام می‌کنند که به چنین شایعاتی دامن بزنند تا قدرت نظامی انها را مخوف و شکست‌ناپذیر جلوه بدهند. سوءاستفاده از این‌گونه حوادث، ارزان‌ترین راه پخش پروپاگاندای قدرت‌های جهانی است. اما واقعیت این است که هیچ سند علمی دال بر وجود چنین سلاح‌هایی وجود ندارد. از حدود ۱۲۰ سال پیش چنین شایعه شده بود که نیکلا تسلا موفق شده بود که چنین سلاحی را بسازد. اما در طی این مدت شاهدی بر چنین ادعایی پیدا نشد. قبلا نیز در مقاله دیگری درباره سلاح‌های لیزری و غیر قابل استفاده بودن آنها در میدان جنگ توضیح داده بودم.

برداشت شخصی‌ام چیست؟

ما چنین حوادثی را معمولا حادثه‌ای طبیعی می‌نامیم. منظور هم این است که با قوانین شناخته شده فیزیک میتوان آنچه رخ داده را تشریح کرد. اما اگر به نظام علت و معلولی معتقد باشیم، باید بدانیم که علت العلل هر پدیده‌ای خدا است؛ چه بتوانیم علل مادی آن پدیده را تشریح کنیم و چه نتوانیم. در قرآن در آیه ۸۳ سوره هود میفرماید که سنگهایی که به عنوان عذاب‌ آسمانی فرود آمد، هر کدام نشان دار بود و مشخص بود که باید بر سر چه کسی فرود آید.

مُّسَوَّمَةً عِندَ رَبِّكَ ۖ وَمَا هِيَ مِنَ الظَّالِمِينَ بِبَعِيدٍ

عذاب آسمانی را با قوانین فیزیک و آمار و احتمالات نمی‌توان تشریح کرد؛ بلکه میتواند چنین باشد که شعله آتش دقیقا بداند چه چیزی را بسوزاند و چه را نسوزاند. حادثه آتش‌سوزی شمال کالیفرنیا حلقه دیگری از زنجیره عذاب‌هایی است که بر این قوم ظالم در حال نزول است، تا شاید به خود آیند و راه توبه را انتخاب کنند. تا کنون که چنین چیزی رخ نداده است و هرگونه هشداری از طرف مذهبیون، چه مسیحی و چه مسلم، با تمسخر روبرو میشود.

در کتاب عهد عتیق انجیل، اشعیاء بنی‌اسرائیل، باب ۹:۸ تا ۹:۱۰ چنین آمده است:

خداوند فرموده‌ كه‌ قوم‌ اسرائيل‌ را مجازات‌ خواهد كرد، و تمام‌ قوم‌ كه‌ در سامره‌ و ساير شهرها هستند خواهند فهميد كه‌ او اين‌ كار را كرده‌ است‌؛ زيرا اين‌ قوم‌ مغرور شده‌اند و می‌گويند: "هر چند خشتهای خانه‌های ما ريخته‌، ولی با سنگها آنها را بازسازی خواهيم‌ كرد. هر چند تيرهای چوب‌ افراغمان‌ افتاده‌، اما بجای آنها تيرهای سرو كار خواهيم‌ گذاشت‌."

این آیات میزان گستاخی اهل کفر را یادآوری میکند که در هنگامی که مجازات الهی بر آنها فرو می‌ریزد، به جای اینکه عبرت بگیرند، بر میزان گستاخی و غرور آنها افزوده میشود و خود را قادر به حل همه مشکلات نشان میدهند.

چنین گستاخی در جامعه آمریکا کاملا فراگیر شده، به حدی که کسی که در برابر عذاب الهی سر بلند کند و خود را قادر به مقابله با آن نشان دهد، با اراده و قدرتمند محسوب میشود. چندی پیش آقای John Edwards، که زمانی کاندیدای ریاست جمهوری هم بود، بدون درک اینکه انجیل قصد دارد پوچ بودن این گستاخی را گوشزد کند، این آیه ۱۰ را، برای روحیه دادن به مردم جهت حل مشکلات و حوادث پیش رو خواند. ظاهرا تصور او و مخاطبینش این بود که انجیل دارد مشخصات افراد صاحب اراده و عزم را تشریح میکند. البته او تنها کسی نبود که این آیه را برای روحیه دادن به قوم سرکش خواند. سناتور Tom Daschle، رهبر اکثریت سنا در سال ۲۰۰۱، درست بعد از حادثه ۱۱ سپتامبر، همین آیه ۱۰ را برای مردم خواند.

در آیات ۴۲ و ۴۳ سوره انعام، حکمت بعضی مجازات‌های الهی را چنین عنوان کرده که مردم با تضرع رب خود را بخوانند و به او روی آورند.در آیه ۴۳ چنین سئوال میکند که چرا بعضی از مردم با دیدن نشانه‌های عذاب به تضرع روی نمی‌اورند؟ بعد خود چنین جواب می‌دهد که شیطان اعمال زشت آنها را در نظرشان زیبا جلوه میدهد و قلبهای انها سخت شده است.

فَلَوْلَا إِذْ جَاءَهُم بَأْسُنَا تَضَرَّعُوا وَلَـٰكِن قَسَتْ قُلُوبُهُمْ وَزَيَّنَ لَهُمُ الشَّيْطَانُ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ