باسمه تعالی

جمعه گذشته رهبر داعش، ابوبکر البغدادی در یکی از مساجد موصل امامت نماز جمعه را به عهده گرفت. منابع عراقی فرد ظاهر شده در فیلم پخش شده این مراسم را ابوبکر الخاتونی معرفی کردند. ولی بعدا هویت رهبر داعش توسط آمریکایی ها تایید شد و ظاهرا خود او خطبه های نماز را خوانده است. در خبرگزاری های ایرانی خبر هایی مبنی بر اینکه فن خطابه توسط عوامل موساد به او آموزش داده شده، دیدم که بیشتر به پروپاگاندا شبیه بود. چون این فرد فارغ التحصیل دکترای علوم اسلامی دانشگاه بغداد است و قبلا تدریس و امامت جماعت را ظاهرا به عهده داشته است. اما البغدادی چه پیامی را با این خطبه و حضور خود قصد داشت برساند؟

آنچه در خطبه از دعوت به جهاد و صبر و پیوستن بقیه مسلمانان به خلافت اسلامی آنها بیان شد، کاملا قابل انتظار بود. اما نکته دیگری که قابل ذکر است، لباس ایشان در هنگام نماز بود که عبا و عمامه ای سیاه بود و عمامه اش بسیار شبیه به عمامه علمای ایرانی بود.

بر اساس نقلی که شنیده ام رسول الله عمامه خود را بر روی نوعی عرقچین یا شبکلاه می پیچیده اند و کمتر از رنگ سیاه استفاده میکردند. البته نقل شده است که در روز فتح مکه عمامه پیامبر سیاه بود. ظاهرا این مدل عمامه بستن جدید که در بین ایرانی ها نیز رایج است، از زمان عباسی ها رسم شده است.

عباسیان که شعار خود در مبارزه با بنی امیه را خون خواهی شهیدان کربلا قرار دادند، پرچم سیاه را برای خود انتخاب کردند و این همان رنگی بود که ابو مسلم خراسانی برای لشگریان خود انتخاب کرد و آنها را سیاه جامگان می‌خوانند. در زمان عباسیان سادات عباسی را با عمامه و لباس سیاه می‌شناختند و سادات طالبی و علوی را با لباس و عمامه سبز . در همین دوره بسیاری از شیعیان رنگ سفید را در عمامه به نشانه مخالفت با بنی عباس به کار می بردند. در دوره عباسیان برای رسیدگی به امور سادات یک سید انتخاب می شد و او امور مربوط به سادات را بر عهده می گرفت، چون عمامه این سید، از سوی دولت عباسی فرستاده می شد و رنگ سیاه داشت، کم کم سادات عمامه شان به رنگ سیاه در آمد.

اما استفاده رهبر داعش از رنگ سیاه برای عبا و عمامه، نشان دهنده تمایل او به این است که خود را احیا کننده خلافت عباسی معرفی کند. به علاوه در اعلامیه های داعش، در پایان نام او لقب الهاشمی القرشی نیز بکار میبرند. در یکی از مقالات قبلی مطلبی را از کتاب غیبت نعمانی درباره برپایی مجدد خلافت عباسی قبل از ظهور سفیانی آورده بودم که ظاهرا در حال به وقوع پیوستن است.