باسمه تعالی

اگر خاطرتان باشد آن طور که به اصطلاح دانشمندان هواشناسی ادعا میکردند زمین رو به گرم شدن باید میرفت و پیش بینی کرده بودند که تا همین حالا آب دریاها بالا آمده باشد. عامل این تغییر هم چیزی نبود جز مصرف سوخت های کربنی توسط انسان ها. معاون سابق رئیس جمهور آمریکا، ال گور هم در این رابطه فیلم مستندی درست کرده بود به نام An Inconvenient Truth که سال 2006 جایزه اسکار بهترین فیلم مستند را برد. همه فکر میکردند معاون رئیس جمهور از بهترین مشاوران علمی برخوردار است و به آخرین اطلاعات و دستاوردهای علمی دسترسی دارد و وقتی حرف میزند، باید آنرا گوش کرد. اما زمین گرم که نشد هیچ، سوز سرما تا مغز استخوان خیلی از اهل عالم نفوذ کرده است.

اینکه طوفان های سرما باعث قطع برق صدها هزار نفر در آمریکای شمالی شود، خبر تازه ای نیست و هر ساله رخ میدهد. اما خبرهایی که از سرما در گوشه و کنار دنیا میرسد بعضا تعجب برانگیز است. مثلا در قطب جنوب در شروع فصل تابستان کشتی تحقیقاتی روسی چنان در بین یخ گرفتار شده که کشتی های یخ شکن که برای نجات آن اعزام شده بودند، نتوانستند به آن نزدیک شوند. بنابراین برنامه دارند که آنها را با هلی کوپتر نجات دهند. جالب توجه این است که آنها به دنبال اثبات گرم شدن کره زمین بودند. چند روز پیش در خبرها بود که رکورد سردترین نقطه کره زمین در سال 2010 در قطب جنوب شکسته شده و سرمای منهای 93 درجه ثبت شده است. تحقیقاتی هم که درباره میزان یخهای گرینلند انجام شده نشان میدهد نه تنها خبری از ذوب شدن آن نیست، بلکه احتمالا این یخها در حال قطور شدن است.

قدیمی ترها شاید به خاطر داشته باشند که خبر سوراخ شدن لایه ازن برای سالهای متمادی در رسانه ها بود و هر روز از مشاهده سوراخی جدید در گوشه ای از جهان خبری میرسید. مقصر آن هم چیزی نبود جز انسان که با مصرف سوخت فسیلی گردش کار عالم را مختل میکند. تحقیقات علمی بعدا نشان داد که اصل وجود سوراخ در لایه ازن فسون و فسانه ای بیش نیست، چه رسد به اینکه کار آدم باشد. بلکه تغییرات مشاهده شده در لایه ازن کاملا طبیعی بوده و نگران کننده نیست. میدانید همین افسانه به ظاهر علمی چقدر مردم را از سرطان پوست گرفتن ترساند و فروش کرم های ضد آفتاب را بالا برد. بعد هم طولی نکشید که معلوم شد همین کرمها خطر ابتلا به سرطان پوست را بالا میبرند. ولی این خبر دیگر به گوش خیلی ها نرسید و هنوز که هنوز است این کرمها بازار مصرف بزرگی دارند.

پروفسوری به نام رابرت کارتر، در مقاله ای بطلان فرضیه گرم شدن کره زمین را به خوبی تشریح کرده است که خواندن آن توصیه میشود. خبرهای جدید هم حاکی از این است که حداقل برای 3 دهه باید انتظار سرد شدن کره زمین را داشته باشیم.

از اول مشخص بود که پخش چنین شایعاتی نمیتواند مبنای علمی داشته باشد و به قول معروف باید کاسه ای زیر نیم کاسه باشد. در واقع قصد اصلی از اختراع اين داستانهای ساختگي و دروغ بزرگتر كه انسانها باعث گرم شدن زمين هستند، کنترل منابع انرژی و تولید و توزیع آن، کنترل رفت و آمد كشتيها در درياهاي آزاد و تحت نظارت سازمان ملل درآوردن آن، و اخذ مالیات از همه کشورها توسط سازمان ملل، و در نهایت تاسیس نظم نوین جهانی و حكومت واحد جهاني است. چند سال پیش وقتی يك هكر اطلاعات كامپيوترهاي دانشمنداني كه داده هاي هواشناسي را دستكاري كرده بودند تا بتوانند گرم شدن زمين را به همه نشان دهند، دزديده و در اينترنت منتشر كرده بود، اين ماجرا با اینکه سر و صداي زيادي كرد ولي بسرعت بر آن سرپوش گذاشته شد.

همه این مطالب به کنار، آنچه در سالهای اخیر از سرما و پدیده های طبیعی دیده میشود، بیسابقه است.

مثلا در نیمه ماه اردیبهشت یخهای تشکیل شده روی یک دریاچه در مینه سوتای آمریکا چنان با سرعت راه می افتند که ظرف 15 دقیقه تمام محوطه خانه های اطراف را اشغال میکند و به آن خانه ها صدمه میزند:

[youtube 0EyfEDKWscg 560 420]

-

و یا یخهای شکسته شده یک رودخانه در اواخر اردیبهشت، حدود 15 متر ارتفاع از ساحل رود بالا میروند.

-

[youtube B1Js7Ooyg-M 560 420]

-

مورد دیگری هم که تا بحال ندیده بودم و برای من تازگی داشت، تشکیل گلهای یخی بر روی آب اقیانوس بود:

-

 Ice_Meadow_Flower

 ظاهرا آب دریا که در معرض هوای بسیار سرد و خشک باشد، به شکل گلهای یخی شروع به یخ زدن میکند و در این لینک در این باره مفصل توضیح داده است.