باسمه تعالی

این نوشته را در پاسخ به سئوالی که دوستی ناشناس در دو پست قبلی مطرح کرده بود، می نویسم. همان طور که اطلاع دارید، اعتقاد به ظهور منجی که دنیا را پر از عدل و داد کند، در همه ادیان بزرگ وجود دارد. در این باره دیگران زیاد مطلب نوشته اند و اگر درباره "اعتقاد به منجی در ادیان مختلف" در اینترنت جستجو کنید، مطالب بسیاری را خواهید یافت. در اینجا فقط برای نمونه این لینک و این لینک را ذکر میکنم.

رب جلیل کل عالم را بر اساس حق ساخته و بنابراین اینکه جوامع بشری روزی به درجه ای از رشد و بلوغ برسند که به چیزی جز حق رضایت ندهند، کاملا منطقی و قابل انتظار است. بنابراین کسی که وارث علم انبیا و زنده کننده سنت آنها باشد، باید وجود داشته باشد که بتواند ندای حق طلبی مردم را پاسخ داده و ساختارهای اجتماعی را براساس حق برای آنها برقرار کند.

اما این به این معنی نیست که همه ادیان انتظار یک منجی مشترک را دارند.

اساسا اگر یک دین حرف جدیدی بیاورد و بعد ادعای این را نداشته باشد که این حرف جدید عالم گیر خواهد شد، هیچ کس زحمت تبعیت از آن دین را به خود نمی دهد. بنابراین اعتقاد به ظهور کسی که دنیا را بر اساس چنین دینی اصلاح خواهد کرد، لازمه پیشرفت آن است و در این مورد فرق نمی کند چنین دینی الهی باشد و یا ساخته بشر باشد. این به این معنی است که هر کسی که بخواهد یک دین تقلبی اختراع کند، لزوما اعتقاد به یک منجی را در دین خود می گنجاند.

یکی از مطالبی که در دوره اخیر بر روی آن خیلی تبلیغ میشود این است که روزی که منجی بیاید، اهل همه ادیان درخواهند یافت که او همان موعودی است که دین آنها وعده داده است. این منجی به مردم خواهد گفت که همه ادیان حق هستند وهر کدام حق را با زبان قومی خاص بیان کرده اند. این منجی مردم را به تغییر دینشان دعوت نخواهد کرد، بلکه به آنها خواهد گفت که اگر مسلم هستند، چگونه مسلم بهتری باشند؛ و اگر مسیحی هستند، چگونه مسیحی بهتری باشند؛ و اگر هندو هستند، چگونه هندوی بهتری باشند. چنین تعلیماتی را نیز افرادی مانند سای بابا و گاندی در دهه های گذشته منتشر میکردند.

در اینکه همه ادیان مشترکاتی دارند و هر کدام به سهم خود بهره ای از حقیقت دارند، حرفی نیست. حتی ادیان ساخته دست بشر نیز مجبورند اجزائی از ادیان واقعی و حق را در خود بگنجانند تا قابلیت جذب مردم را داشته باشند. در تورات و Bhagavat-Gita میتوان آیاتی را پیدا کرد که در قرآن نیز آورده شده است. اما این اشتراکات نمیتواند دستمایه این شود که همه ادیان را مساوی و به یک اندازه معتبر بدانیم. به عنوان مثال دین یهود با شریعت سخت گیرانه آن برای مردمی آورده شد که از کرامت انسانی کم بهره بودند و طبیعتا با رشد مردم و رسیدن به سطحی از تعقل و کرامت، چنین شریعتی منسوخ شده و حضرت مسیح شریعت آسان تری را به آنها عرضه کرد. از طرف دیگر بعضی ادیان مانند بودایی و تائو در سیر تاریخ چنان دچار تحریف شده اند که دیگر صبغه الهی ندارند. هرچند چنین ادعایی درست نمیتواند باشد، کسانی که هیچ اطلاعی از هیچ دینی ندارند، چنین حرف هایی را خریدار هستند. ممکن نیست کسی آشنایی مختصری با ادیان مختلف داشته باشد و گول چنین حرفی را بخورد.

سردمداران گروه های شیطانی برای تثبیت سلطه خود بر جهان و حذف ادیان الهی، به استفاده از چنین روش وایده ای روی آورده اند. به این صورت که پس از شدت بخشیدن به مشکلات اقتصادی در جهان و راه اندازی جنگ های بزرگ و در پی آن تخلیه روحی و روانی جهانیان، قصد دارند فردی را به عنوان منجی آخرالزمان معرفی کنند و این منجی چنین ادعا کند که همان مهدی است که مسلمین انتظار او را میکشند و هم سوشیانسی است که زرتشتیان منتظر اویند و هم کریشنا و مایترایایی است که هندوها و بودایی ها به انتظار اویند. نسخه چنین دجالی برای محو توحید این است که توحید را معادل وحدت وجود ویا Pantheism معرفی کند.

البته لازم به ذکر است که وحدت وجودی که عرفا و فلاسفه به آن قائلند، غیر از چیزی است که طرفداران نظم نوین جهانی دنبال آن هستند و بدون آشنایی با اصطلاحات فنی عرفا، نمیشود درباره نظراتشان حرفی زد. بعضا در بین علمای قائل به وحدت وجود افراد متعبدی پیدا میشوند که تهمت شرک به آنها نمیشود زد، هرچند که اعتقاداتشان اساسا ربطی به آموزه های اسلام و قرآن ندارد. اما برای لمس اینکه طرفداران نظم نوین جهانی دنبال چه مدل دینی هستند، میشود مدلی را که در فیلم آواتار معرفی کرده اند، مشاهده کرد ویا افکار تئوصوفی را بررسی کرد.

از چند سال پیش در شبکه CNN تبلیغی درباره ظهور منجی آخرالزمان به نام Maitreya که ادعا میشود همان امام مهدی و همان مسیح است، پخش میشد که در ذیل آورده شده است و همچنین از طریق این لینک قابل دانلود است:

-

-

-

در این آگهی ادعا میشد که علامت ظهور مایترایا، دیده شدن ستاره دنباله داری که در شب و روز قابل دیدن باشد، است. به تازگی ادعا شده که ستاره دنباله داری را ردیابی کرده اند که 15 برابر ماه است و نام آن را C/ 2012 S1 (ISON) گذاشته اند. این ستاره دنباله دار قرار است در ماه های آخر سال 2013 و اوایل 2014 در روز روشن قابل دیدن باشد.

و اما حدیث احمدی نژاد

مطلبی که این روزها بحث ظهور را بیشتر داغ کرده، صحبت های احمدی نژاد در اجلاس اخیر سازمان ملل بود. ایشان بار دیگر بر لزوم برقراری نظم نوین جهانی تاکید کرد و در خطابه خود نزدیک بودن ظهور را چنین بشارت داد:

- او وعده داده است که مردی از جنس مهربانی، عاشق مردم و عدالت گستر مطلق و انسان کامل حضرت مهدی(عج) به همراه حضرت مسیح (ع) و صالحان میآید و با بهره گیری از ظرفیتهای وجودی مردان و زنانِ شایستة همة‌ ملتها، تأکید میکنم با بهره گیری ازظرفیتهای وجودی مردان و زنانِ شایسته همه ملتها جامعة‌ بشری را در رسیدن به آرمانهای با شکوه و جاودانه اش راهبری خواهد کرد. - ظهور منجی آغازی دیگر، تولدی دوباره و زنده شدن مجدد است. آغاز استقرار صلح و امنیت پایدار و زندگی واقعی است. - آمدن او پایان ظلم، بداخلاقی، فقر و تبعیض و آغاز عدالت و عشق و همدلی است. - او می آید تا دوران شکوفایی حقیقی انسان و نشاط و شادمانی واقعی و پایدار آغاز شود. - او می آید تا بازدودن پردههای جهل، خرافه و تعصب و گشودن دروازه های علم و آگاهی، دنیایی سرشار از دانایی بر پا کند و زمینه مشارکت فعال و سازنده همگانی را در مدیریت جهانی فراهم سازد. - او میآید تا مهربانی و امید و آزادی و کرامت را به همه انسانها هدیه کند. - او میآید تا آدمیان طعم دلپذیر انسان بودن و شهد شیرین با انسان زیستن را تجربه کنند. - او میآید تا ˈدستها به گرمی در همˈ و ˈقلبها سرشار از عشق با همˈ و ˈاندیشه ها پاک و هماهنگ بر همˈ ، در خدمت امنیت، رفاه و سعادت جامعه بشری درآید. - او میآید تا همه فرزندان سیاه، سفید، سرخ و زرد حضرت آدم (ع) را از پس یک تاریخ جدایی و فراق به خانه برگرداند و کامشان را به وصال جاودانه شیرین سازد. - ظهور منجی و مسیح و یاران صالح جهانی آنان نه از طریق جنگ و زور بلکه از مسیر بیداری اندیشه و توسعه مهر در همگان، آینده همیشه روشن بشر را با طلوع خورشید پرفروغ و بی غروب آگاهی و آزادی رقم خواهد زد و در تن سرد و یخ زده جهان شور خواهد ریخت. او بهار را به جان آدمیت و جهان بشریت هدیه خواهد کرد. او خود بهار است و با آمدنش به زمستانِ وجودِ بشرِ در ˈ زنجیر جهل، فقر و جنگˈ پایان میبخشد و فصل شکفتن و شکوه انسان را فریاد میزند. - اکنون میتوان رایحه خوش و نسیم روح انگیز بهار انسانها را حس کرد. بهاری که در آغاز آن هستیم اختصاص به نژاد، قوم، ملت و منطقه خاصی ندارد و به زودی همه سرزمینها را در آسیا، اروپا، افریقا و امریکا فرا خواهد گرفت. - او بهار همة عدالت طلبان، آزادیخواهان و پیروان انبیاء الهی است. او بهار انسان است و خرمی دوران. - بیائیم همه با هم در مسیر آمدنش با همدلی و همکاری و ایجاد سازوکارهای وحدت آفرین و آرامشبخش راه بگشائیم و از فیض وجودش جانهایِ تشنة بشریت را سیراب کنیم.

ممکن است این حرفها در نگاه اول شبیه به انشاء دختربچه های مدرسه ای به نظر بیاید، اما قطعا چنین حرفهایی را یک مسلمان نمیتواند بزند. دلیل آن هم این است که ظهور امام منوط به وقوع علائم حتمی است که بدون رخداد آن، هیچ وعده ای درباره زمان ظهور جایز نیست، و آن علائم حتمی هنوز رخ نداده است.

اینکه ایشان بیان کرده که:

- اکنون میتوان رایحه خوش و نسیم روح انگیز بهار انسانها را حس کرد.

باید پاسخگو باشد بر اساس کدام شاهدی چنین نتیجه ای را گرفته است. بر اساس احادیث اسلامی نمیشود چنین نتیجه ای گرفت مگر اینکه ایشان منتظر مایترایا باشد.

در مورد اینکه ایشان اصرار دارد از اصطلاح نظم نوین جهانی که جرج بوش پدر در روز 11 سپتامبر 1991 مطرح کرد، استفاده کند، حداقل نشان از کج سلیقگی دارد و به اصطلاح لقمه از دهان سگ ربودن است. کسانی که درباره اعتقادات بوش مطالعه دارند، می دانند که منظور بوش نه فقط ایجاد یک نظام سیاسی بر محوریت ابرقدرتی آمریکا، بلکه برقراری دین واحد جهانی بود.

آقای جوادی آملی پس از انتشار سی دی ظهور تعبیر قشنگی داشت که در ذیل نقل میکنم:

اين سي‌دي ظهور وقتي كه آمد اوّلين باري كه به من گفتند, گفتم اين يقيناً دروغ است و حضرت به اين آسانيها ظهور نمي‌كند براي اينكه حضرت طبق روايات معتبر وقتي ظهور مي‌كند كه عقل مردم بيايد بالا, با فريب و نيرنگ و دروغ و جعل يقيناً ظهور به اين نزديكيها نيست. در زمان ظهور ذات اقدس الهي دستش به بركت وليّ‌عصر(ارواحنا فداه) روي سرِ مردم مي‌آيد كه «فجمع بها عقولهم و كَمَلَتْ بها أحلامهم»[15] عقلِ مردم كه بالا آمد 313 شاگرد مثل امام خدمت حضرت بودند آن وقت جهان چند ميلياردي را مي‌شود به آساني اداره كرد وگرنه جهان را مگر با كُشتن مي‌شود اداره كرد جهانِ بي‌عقل را مگر مي‌شود به عدل دعوت كرد؟! با فريب و نيرنگ و سي‌دي بيّن‌الغي يقيناً ظهور نزديك نيست همين اوّلين باري كه به من نشان دادند همان وقت گفتم. وقتي حضرت ظهور مي‌كند كه عقل مردم كامل بشود آن وقت است كه مي‌شود عدل را پياده كرد مگر بي‌عقل مي‌شود عدل را پياده كرد؟!

حرف ایشان درست است. واقعا فکر میکنید در دنیایی که عقل همه مردم آن به اندازه ای کم است که احمدی نژاد بخواهد با چنین انشای کودکانه ای امام زمان را به آنها معرفی کند، میشود اقامه عدل کرد؟ آیا واقعا فکر میکنید که شعیب ابن صالح فرمانده لشکر امام زمان، با چنین تعبیراتی از امام خود یاد کند؟ متاسفانه در دوره معاصر آن قدر معارف الهی در بین مردم کمرنگ شده که فرق بین دعوت به حق با حرف مفت را نمی فهمند. اگر کسی بخواهد به مردم بشارت ظهور امام زمان را بدهد، باید بیان کند که او کسی است که مردم را به پرستش خدای واحد فرا میخواند، از آتش جهنم می هراساند و سنت های فراموش شده جدش رسول الله را احیا میکند؛ نه اینکه با حرف زدن از گل و بلبل و بهار و عشق و رفع فقر بخواهد عوام فریبی کند.

مطلب دیگری که برای بعضی چنین شبهه ای را ایجاد کرده که آقای خامنه ای هم حرف های مشابه احمدی نژاد زده، صحبت ایشان در افتتاحیه اجلاس غیرمتعهدها در تهران بود. ایشان در صحبت های خود از شرایط حساس گیتی و عبور جهان از یك پیچ تاریخی بسیار مهم و نشانه‌های بروز نظام نوین چندوجهی در مقابل نظام یك‌جانبه‌گرایی سلطه خبر داد. شخصا در حرف های ایشان، هیچ تشابهی با حرفهای احمدی نژاد نیافتم، چون تاکید ایشان بر ایجاد نظام چند وجهی سیاسی در جهان بود و از ظهور منجی و دین واحد جهانی تا بحال حرفی از ایشان نشنیدم. قصد ندارم ایشان را مصون و معصوم از هر خطا و اشتباه معرفی کنم، اما همتا قرار دادن حرف و عمل ایشان با اشخاصی در حد احمدی نژاد را صواب نمی دانم.

درباره ظهور صغری

تا جایی که اطلاع دارم اولین بار آقای حسن زاده آملی بحث وقوع ظهور صغری را مطرح کرده است. در صحت و سقم ادعای ایشان نمیتوانم حرفی بزنم؛ هرچند که بنا به تجربه آموخته ام که حرف هیچ مدعی را بدون سند نپذیرم، حتی اگر گوینده حرف حسن زاده آملی باشد. از طرف دیگر کسانی را که خود را چنان بالا می پندارند که ادعای خود را بی نیاز از ارائه سند و مدرک می دانند، بیش از دیگران غیر قابل اعتماد می دانم.

اما شواهدی برخلاف این حرف دارم:

وسياتي شيعتي من يدعي المشاهدة الا فمن ادعي المشاهدة قبل خروج السفياني والصيحة فهو كذاب مفتر ...

الغيبة شيخ طوسي ص395- احتجاج شيخ طبرسي ج 2 ص 297

چه بسا افرادي از شيعيان ادعاکنند که مرا مشاهده نموده اند، آگاه باشيد هر کس قبل از خروج سفيان و صيحه آسماني، چنين ادعايي کند درغگو وافترا زننده است...

روایات کاملا مشخص است: قبل از خروج سفیانی و صیحه آسمانی هیچ حرفی از نزدیک بودن ظهور نباید زد و هیچ بشارتی جایز نیست. در حدیثی از حصرت علی نقل شده که صاحب اين امر شريد (آواره) و طريد (رانده) و فريد (تك) و وحيد (تنها) است و هیچ حرفی از ظهور صغری پنجاه ساله زده نشده است.

و اما حدس شخصی من

شخصا هیچ نشانه ای از صداقت در کسانی که ادعای یاری امام زمان می کنند، نمی بینم و بر این باورم که امام زمان تا هنگام ظهور و حتی پس از آن غریب و آواره باقی خواهد ماند و هیچ کس، علی الخصوص سیاستمداران مزور، خودش را برای ظهور او آماده نخواهد کرد. اما براین باورم که حیله های گروه های شیطانی برای محو ادیان توحیدی و برقراری حکومت واحد شیطانی و اجبار مردم به پرستش شیطان به حدی جدی است که اگر ظهور امام زمان نزدیک نباشد، دیگر اثری از اسلام باقی نخواهد ماند که روزی ایشان بخواهد برای احیای آن قیام کند. بنابراین امید دارم که ظهور نزدیک باشد.