باسمه تعالی

گوگل یکی از چندین شرکت بزرگ فعال در اینترنت است که علاوه بر جاسوسی و جمع‌آوری اطلاعات، وظیفه شکل‌دهی افکار عمومی را به عهده دارند. این مجموعه شرکتها حصاری دور افکار عمومی درست کرده‌اند که کم و بیش ذهن مخاطبین را تحت تاثیر قرار میدهند. به همین علت بعضی‌ها این مجموعه را Internet gulag می‌نامند. گولاگ اسم زندان معروف شوروی برای مخالفین سیاسی بود و معروف بود که کسی از آن زنده خارج نمیشود. این مجموعه تحت کنترل جناح چپ و به اصطلاح Deep State هستند. به همین دلیل مدتها است که گوگل نتایج جستجو را به نحوی سامان میدهد که نسبت به جناح راست و شخص ترامپ توهین‌آمیز باشد. البته معمولا تقصیر چنین چیزهایی را به گردن الگوریتم هوش‌مصنوعی و تلاش عده‌ای دیگر برای تاثیر بر این الگوریتم‌ها می اندازند. به عنوان نمونه اگر در قسمت Images دنبال Orange Buffoon بگردید، چنین  صفحه‌ای نشان داده میشود:

اخیرا گوگل بر شدت این توهینها افزوده و به عنوان نمونه اگر امروز در همین قسمت Images دنبال کلمه idiot ( به معنی کم هوش) بگردید، با چنین صفحه‌ای مواجه میشوید:

تلاش جناح چپ، و بالتبع رسانه‌ها و شرکتهای وابسته به آن از جمله گوگل و یوتیوب، برای سرنگونی ترامپ و زمین زدن او شدت گرفته؛ تا حدی که احتمال وقوع جنگ داخلی را زیاد کرده است.

تلاش این مجموعه شرکتها برای تاثیرگذاری بر افکار عمومی خیلی واضح و بی‌پرده است. به عنوان نمونه اگر در یوتیوب دنبال CNN is fake news بگردید، همه نتایج نشان داده شده، ساخته خود این خبرگزاری وابسته به جناح چپ هستند و هیچکدام از ویدیوکلیپهایی که در آن تلاش این خبرگزاری در پخش اخبار غیرواقعی را برملا کرده، نخواهید یافت.

بعضی مطالب از نظر یوتیوب توهم توطئه، و یا به اصطلاح Conspiracy Theory، محسوب میشود. به همین دلیل وقتی دنبال چنین مطالبی بگردید، صفحاتی از ویکی‌پدیا و امثالهم نشان داده میشود تا بی‌اعتباری مطلب را به مخاطب تلقین کنند. مثلا وقتی برای عبارت «why global warming has run its course» جستجو کردم، اول صفحه لینکی از ویکی‌پدیا در اثبات تئوری گرم شدن زمین آمد:

مثال‌های زیادی از این قبیل موارد میتوانید پیدا کنید. به عنوان نمونه اگر دنبال obama kenya بگردید، قطعا مطالبی را خواهد آورد که ثابت کند اوباما در هاوایی متولد شده؛ و یا اگر دنبال Bohemian Grove بگردید، این مکان را محل گذراندن تعطیلات خانواده‌های پولدار معرفی میکند و نه معبدی برای قربانی انسان در برابر بت بعل.