باسمه تعالی

شاید اولین عکس‌العملی که از خواندن این نوشته خواهید داشت، این باشد که «چنین چیزی محال است» و یا «این فقط یک خیال پردازی است». در حالی که آنچه قصد دارم در این مقاله بیان کنم فقط یک تحلیل نیست و اخباری، هرچند غیرقابل راستی‌آزمایی، وجود دارد که خبر از برنامه‌ریزی جدی غرب برای این واقعه، و امید آن‌ها به موفقیت این طرح دارد. نشانه‌های زیادی نیز وجود دارد که حاکی از این است که دیگر بازیگران بین‌المللی نیز به موفقیت این طرح دل بسته اند.

اما قبل از توضیح بیشتر اجازه بدهید با یک مقدمه شروع کنم.

تجربه برجام

اکنون که حدود ۳ سال از توافق برجام می‌گذرد، کمتر کسی را میتوان یافت که پی به بی‌ثمر بودن آن نبرده باشد. آنچه که باید در این توافق بررسی شود، میزان سود و زیان ایران نیست؛ چون اصلاً معامله ای در کار نبود که بشود روی میزان برد و باخت آن بحث کرد. امیدوارم اهل تحقیق سلسله وقایعی را که برجام نتیجه آن بود و همچنین خود این توافق را مستوفا بررسی کنند و این مطلب برای صدها سال آینده در کتاب‌های درسی دانشجویان این کشور تدریس و بحث شود. ایران تجربه قراردادهای ترکمانچای وگلستان را داشت، و نتیجه ضعف و سستی نشان دادن را دیده بود؛ اما از آن درس نگرفت. در جریان جنگ اول جهانی، وقتی که نیروهای اشغالگر، از جمله انگلیس، تعمدا قحطی در کشور ایجاد کردند و ۴۵ درصد جمعیت ۲۰ میلیونی ایران را تلف کردند، بیرحمی دشمنان خود را تجربه کرده بود. اما باز هم طرف مذاکره کننده ایرانی برجام، در مذاکره با همین دشمنان بیرحم، تمام کارتهای بازی ایران را اول کار تسلیم کرد، چیزی برای معامله باقی نگذاشت، و روی ترحم و جوانمردی آن‌ها حساب باز کرد، به این امید که آن‌ها شرم کنند که بیش از این با ایران دشمنی کنند.

حتی تجربه موفق جنگ ۸ ساله، مال همین تاریخ معاصر است و میلیون‌ها نفری که آن دوران را تجربه کرده‌اند هنوز زنده هستند. در آن جنگ تمام سلاح و امکانات ابرقدرتهای شرق و غرب و تمام پول عربها در اختیار صدام بود و ایران، در آن جنگ احزاب، به همه ثابت کرد که اتحاد همه قدرتهای بین‌المللی در برابر اراده یک ملت متحد و همدل، به حول و قوه الهی، کاری از پیش نخواهد برد.

از عجایب روزگار این است که پس از این همه تجربه‌های پندآموز، ایران در کمتر از ۳۰ سال، به جایی رسید که انگار این ملت یک ملت تازه تاسیس است و هیچ کدام از وقایع تاریخی پندآموز مذکور رخ نداده است و مذاکره‌کنندگان ایرانی تنها در برابر امضای یک وزیر خارجه که زمان زیادی از دوره وزارتش باقی نبود، کل صنعت هسته‌ای را تعطیل کردند.

آمریکا ایران را علت اصلی عقب نشینی ها و شکستهای دهه های اخیر خود میداند و به همین دلیل سالهای زیادی است که تغییر رژیم و تقسیم ایران و در کل طراحی خاورمیانه جدید را در دستور کار خود قرار داده است. به همین منظور بیش از ۴۰ پایگاه نظامی در اطراف ایران تاسیس کرده‌اند و حتی چندین بار برای حمله همه جانبه آماده شده‌اند. اما در نهایت ترجیح داده‌اند که اول متحدان منطقه‌ای ایران را تضعیف و حذف کنند تا توان انتقام‌گیری ایران کم شده، هزینه‌های حمله مستقیم قابل مدیریت شود.

جمع‌بندی آمریکا و متحدانش از تجربه برجام این بود که این ضعف آشکار روحی ایرانیها نشانه آن است که زمان حمله مستقیم، سرنگونی نظام، و تقسیم ایران فرا رسیده است. به همین دلیل دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، در همان مراسم تحلیف خود در یک سال و نیم پیش هدف اصلی خود را مبارزه با اسلام و ایران اعلام کرد. درباره نظرات بسیار تند تیم او درباره اسلام و ایران، قبلاً در همین وبلاگ مطالبی را آورده بودم و روی کار آمدن جان بولتون نشانه تغییر جهت سیاست آن‌ها نبود. به عنوان نمونه مشاور قبلی امنیت ملی، مک‌مستر، در ماه فوریه گذشته در کنفرانس امنیت مونیخ، اعلام کرد که زمان مقابله با ایران و سرکوب آن فرا رسیده است.

شواهد زیادی حاکی از این بود که آمریکا و متحدانش در فروردین ماه امسال قصد بمباران سنگین سوریه،به منظور سرنگونی دولت اسد، را داشته و برای حمله مستقیم به ایران آماده میشدند. اما این روش کار، منافع روسیه را تهدید میکرد و به همین دلیل روسیه تهدید کرد که علاوه بر هواپیماهای جنگی غربی، کشتی‌هایی که از آن‌ها موشک شلیک شود را نیز هدف قرار خواهد داد. در عمل هم هدف قرار گرفتن هواپیمای حامل تروریست‌های سلفی آموزش دیده در الجزایر، و کشته شدن همه ۲۵۰ سرنشین آن [3]، و تهدید کشتی جنگی Aquitaine فرانسه در شرق مدیترانه [2]، نشان از جدی بودن روسیه داشت. تروریست‌های مذکور توسط مربیان فرانسوی آموزش دیده بودند و هواپیمای مذکور به قصد رساندن آن‌ها به صحنه جنگ در سوریه، به طرف اردن پرواز میکرد، که همان ابتدای پرواز هدف قرار گرفت. نهایتاً معامله آمریکا و روسیه این بود که روسیه اجازه حفظ آبرو به متحدان آمریکا بدهد و هواپیماها و کشتی ‌هایی که حمله‌ای محدود و نمایشی به سوریه، در ۲۵ فروردین ماه امسال، مصادف با 14 آوریل،را انجام میدهند هدف نگیرد. آمریکا هم در مقابل تضمین خروج نیروهای خود تا آخر سال میلادی را از سوریه داد. دولت ترامپ اخیراً تعداد نیروهای نظامی خود در سوریه و افغانستان را محرمانه اعلام کرده و از گزارش آن خودداری میکند. [1] دلیل آن هم این است که دولت آمریکا عملاً حمایت خود را از نیروهای نظامی تحت فرمان جناح چپ و Deep State و وابستگان نظامی سیا سلب کرده است. آنها نمیخواهد در مقابل کشتار این نیروها در سوریه توسط متحدان بشار اسد، به افکار عمومی کشور خود جوابگو باشد. ترامپ در ماههای اخیر بارها اعلام کرده که قصد ندارد حضور نیروهای نظامی خود در سوریه را ادامه دهد.

اخیراً Sibel Edmonds تحلیلگر اخبار که سایت newsbud را اداره میکند، اعلام کرده که خبرهای موثقی دارد که بعضی از نظامی های ایران آماده کودتا هستند. ایشان حدود یک سال قبل از کودتای جولای سال ۲۰۱۶ ترکیه چنین تحلیل کرده بود که امکان رخداد کودتا در ترکیه وجود دارد.

در اینکه دولت روحانی تمام وعده‌های خود را خلاف کرده، در مدیریت کشور ناموفق عمل کرده، شکی نیست. اما تلاش آمریکا این است که این شکست را بهانه‌ای برای سرنگونی نظامی این دولت بکند تا زمینه جنگ داخلی پیش آید. در حال حاضر سرویس های اطلاعاتی غربی در حال تماس گرفتن با نظامی های ایرانی هستند. بعضی از این ملاقات ها را بشار اسد در سوریه برنامه‌ریزی کرده و چند ملاقات دیگر در افغانستان انجام شده اند. دو تا از این جلسات نیز در یمن رخ داده. آنچه که سعی شده در این جلسات به مقامات نظامی ایران گفته شود این است که:

غرب دو برنامه برای ایران دارد: نقشه دوم این است که حمله جدی و سنگینی بر علیه ایران انجام شود که حدود ۳ تا ۳/۵ میلیون کشته به جای بگذارد. اگر چنین شود شما نظامی‌ها دیگر جایگاهی نخواهید داشت. اما نقشه اول چیزی است که شما میتوانید در آن نقش داشته باشید و جایگاه و آبروی خود را حفظ کنید. بهانه آن هم مهم نیست چه باشد: بیعرضگی دولت، جلوگیری از فروپاشی اقتصاد، حفظ جان مردم و یا امثالهم. لازم هم نیست که ژست ضدآمریکایی خود را عوض کنید. اما در پشت صحنه ما شما را حمایت خواهیم کرد. تحریمها را عملاً تخفیف میدهیم و جلوی فروش نفت را نخواهیم گرفت. حتی سلاح های مورد نیاز را، البته غیر مستقیم، به شما خواهیم رساند.

یکی از نقاط ضعف این افراد نظامی و اطلاعاتی این است که فرزندان آن‌ها در دانشگاههای غربی تحصیل میکنند و یا در آن کشورها زندگی میکنند. بعضی از این افراد هم مسائلی دارند که نگران افشا شدن آن‌ها و از دست دادن موقعیت خود هستند. به همین دلیل زمینه تعامل با سرویس های اطلاعاتی غربی در آن‌ها چندان هم دور از ذهن نیست.

چرا آمریکا برای عملی کردن این طرح عجله دارد؟

قبلاً در همین وبلاگ درباره وضعیت مکزیک و رئیس‌جمهور منتخب جدید، AMLO، مطالبی را آورده بودم. ایشان، که در ماه دسامبر رسما کار خود را شروع خواهد کرد، یک کمونیست است که وعده ملی کردن تمام سرمایه‌گذاری‌های شرکت‌های آمریکایی، از جمله در صنعت نفت مکزیک، را داده است. در حال حاضر هزاران شرکت بزرگ آمریکایی و حدود یک میلیون شهروند آمریکا در مکزیک حضور دارند و بعضا سرمایه‌گذاری‌های سنگینی دارند. مثلا شرکت ExxonMobil اخیرا در ایالت آزاد Nuevo León سرمایه‌گذاری‌های سنگینی کرده است. وعده دیگر AMLO این است که جلوی مهاجرت شهروندان کشورهای فقیر آمریکای مرکزی به ایالات متحده را نگیرد. به علاوه فرار سرمایه‌ها و تعطیلی شرکتهای بزرگ در مکزیک، طبعا میلیونها نفر مکزیکی دیگر را تشویق به مهاجرت به آمریکا خواهد کرد. در حال حاضر آمریکا هنوز دیوار حائل در مرز را نساخته و برای هجوم میلیونها نفر دیگر آمادگی ندارد.

مجموع این شرایط باعث شده که آمریکا چاره‌ای جز استقرار نیروهای خود در مرز مکزیک، حمله نظامی به کارتل های مواد مخدر حامی AMLO، و حتی تصرف میدان‌های نفتی متعلق به شرکتهای آمریکایی نداشته باشد. اخیراً کنگره آمریکا تصویب کرد که ۸۲ میلیارد دلار دیگر به بودجه نظامی اضافه شود. [9] اما خبرگزاری‌ها درباره علت این افزایش بودجه در نیمه سال توضیح ندادند، در حالی که جا داشت حساسیت تحلیل‌گران سیاسی و نظامی بسیاری را برانگیزد.

امروز که نقشه استقرار ناوهای هواپیمابر را در سایت Stratfor‌ نگاه کردم، ۸ تا از ۱۱ ناو هواپیمابر آمریکا به این کشور برگشته‌اند. ۵ ناو هواپیمابری که در ساحل شرقی مستقر هستند:

CVN-69 Dwight D. Eisenhower CVN-72 Abraham Lincoln CVN-73 George Washington CVN-78 Gerald R. Ford CVN-77 USS George H.W. Bush

در بندر Norfolk بوده و ناوگروه‌های

CVN-74 John C. Stennis CVN-68 Nimitz CVN-71 Theodore Roosevelt

در ساحل غربی هستند. ۶ گروه از ۹ گروه ناوهای Amphibious و یا ناوهای پشتیبانی آبی-خاکی، نیز در ساحل آمریکا پهلو گرفته‌اند. این حجم از حضور نیروهای دریایی آمریکا در سواحل آن کشور حاکی از این است که طرح حمله آمریکا به مکزیک مربوط به زمانی نزدیک است و بیش از دوسوم استعداد دریایی آمریکا را نمیشود برای چند ماه معطل نگاه داشت.

نکته مهم دیگری که قابل ذکر است تغییر دکترین نظامی از «آمادگی جنگ در دو جبهه همزمان» به «نبرد فقط در یک جبهه» است. در اواخر سال گذشته میلادی در سندی به نام FM 3.0 Operations Doctrine این تغییر روش اعلام شده است. [4] بنابراین زمانی که ارتش درگیر در جبهه مکزیک است، نمیتواند همزمان در خاورمیانه و یا در شبه جزیره کره تنش را تحمل کند. به همین دلیل آمریکا هرآنچه در توان دارد را باید برای به نتیجه رسیدن کودتا در ایران، قبل از عملیات مکزیک، صرف کند.

برای زمینه سازی کودتا چه برنامه‌ای دارند؟

افزایش فشارهای اقتصادی و آلودگی عمدی آب و هوا و یا سهل‌انگاری در مدیریت آن، کمبود آب و برق و امثالهم، طبعا به گسترش اعتراضات مردمی و تظاهرات مردم منجر میشود. اگر هم این موارد کافی نبود، پخش بیماریهای واگیردار و عدم مدیریت و کنترل آن، میتواند حوصله خیلی از مردم را سر ببرد. همین مطلب بهانه کافی به دست کودتاگران خواهد داد، تا به بهانه کنار زدن دولت بی‌کفایت و مدیریت اوضاع، خود امور را به دست بگیرند و مردم را نجات دهند. آنچه که به عوامل داخلی استکبار تفهیم شده این است که با این کار زمینه خوراندن جام زهر دیگری به رهبری فراهم می‌شود و شرایط برای حذف ولایت فقیه و دین از قانون اساسی فراهم می‌آید؛ و پس از این اتفاق همه چیز دوباره به حالت مساعد برمی‌گردد.

در حالی که واقعیت این است که چنین حرکتی فقط به این منجر می‌شود که ایران صحنه جنگ داخلی شده، به سرنوشتی مانند سوریه دچار شود. آنچه که مردم باید به آن توجه کنند این است که زمینه‌ساز نفوذ عوامل استکبار در ایران، ساده لوحی بخشی از مردم است که به ارتباط و تعامل با غرب دل خوش کرده، و در این راه چشم‌پوشی از منافع مسلم ملی، مثل صنعت هسته‌ای و یا دفاع موشکی، را جایز میدانند.

چه شاهدی بر همراهی دیگر بازیگران بین‌المللی با این طرح وجود دارد؟

هند نیاز مبرمی به نفت ایران دارد و جایگزینی برای آن متصور نیست. بنابراین در سالهای اخیر در برابر فشارهای آمریکا برای تحریم نفتی ایران مقاومت کرده بود. اما اوایل ماه جولای بالاخره تسلیم آمریکا شد و به تحریم نفتی ایران پیوست. [5] ژاپن هم درست همین شرایط را داشت و نمیتوانست از نفت ایران چشم‌پوشی کند. آنچه که این کشورها را به تحریم متقاعد کرده، این حقیقت است که به آن‌ها خبر داده شده که پس از موفقیت کودتا بزودی آن‌ها خواهند توانست نفت ارزان و فراوان را بخرند. ژاپن و کره جنوبی [6,7] هم به خاطر همین وعده با تحریم ایران توافق کرده‌اند و نخست وزیر ژاپن دیدار خود از ایران را لغو کرده است. [8]

نقش روسیه در این طرح

در معامله بزرگی که اخیراً بین ترامپ و پوتین انجام شده، بر سر چندین چیز توافق شده است. ظاهراً در مقابل امتیازاتی که آمریکا داده، روسیه نیز با طرح کودتا در ایران توافق کرده است و از آمریکا خواسته که سوریه را رها کند و مستقیم سراغ ایران برود. در شرایطی که نیروهای آمریکایی سوریه را ترک کنند و اسرائیل تضمین دهد که به شرط عدم حضور نیروهای ایران در مرزهای خود، به اوضاع داخلی سوریه کاری نداشته باشد، دیگر روسیه به ایران نیازی نخواهد داشت. از نظر استراتژیک روسیه جدید، که خود را امپراطوری روم شرقی ارتدکس میداند، ایران اسلامی را تهدید تلقی میکند و نمیتوان بین این دو کشور یک اتحاد استراتژیک برقرار کرد. در این باره در همین وبلاگ طی مقالات متعدد مطالبی آورده‌ام. اتحاد این دو کشور تنها تا زمانی عملی است که دشمن مشترک داشته باشند.

در پایان

یکی از معدود مواردی که هیچ‌یک از وابستگان به هر دو جناح چپ و راست آمریکا در آن اختلاف ندارند، دشمنی با ایران است. صرفنظر از اینکه سرنوشت ترامپ چه باشد، و اوضاع داخلی آمریکا به چه سمتی برود، اگر هر یک از دو جناح بتوانند از طریق تحریک کودتا در ایران، شرایط را به سمتی پیش ببرند که ایران دچار تفرقه و یا جنگ داخلی شود، قطعا چنین خواهند کرد.

[1] After Promises Of ‘Transparency,’ Pentagon Under Scrutiny For Troop Number Blackout https://www.huffingtonpost.com/entry/pentagon-troop-number-blackout-iraq-syria-afghanistan_us_5b3c6a27e4b07b827cbc12e4

[2] Amid Syria tensions, Russian jet flies low over French warship https://www.reuters.com/article/us-mideast-crisis-syria-france/amid-syria-tensions-russian-jet-flies-low-over-french-warship-idUSKBN1HH2UV

[3] 257 killed as military plane crashes in Algeria https://www.rt.com/news/423776-military-plane-crash-algeria/

[4]Army to Unveil New Major Land War Doctrine (Think War with Russia or China) https://nationalinterest.org/blog/the-buzz/army-unveil-new-major-land-war-doctrine-think-war-russia-or-22606

[5] India Folds Under Pressure, Halts Iranian Oil Imports https://oilprice.com/Energy/Crude-Oil/India-Folds-Under-Pressure-Halts-Iranian-Oil-Imports.html

[6]South Korea Suspends Iranian Oil Imports https://oilprice.com/Latest-Energy-News/World-News/South-Korea-Suspends-Iranian-Oil-Imports.html

[7]South Korea suspends Iranian oil loading in July for first time since 2012: sources https://www.reuters.com/article/us-southkorea-iran-oil/south-korea-suspends-iranian-oil-loading-in-july-for-first-time-since-2012-sources-idUSKBN1JW07R

[8] Japan's Abe to cancel Iran trip over U.S. pressure on Tehran: Kyodo https://www.reuters.com/article/us-japan-politics-abe/japans-abe-to-cancel-iran-trip-over-u-s-pressure-on-tehran-kyodo-idUSKBN1JU1IQ

[9] The Senate Just Gave the Pentagon an $82 Billion Boost. That's More Money Than Russia's Entire Military Budget. http://reason.com/blog/2018/06/21/ndaa-spending-pentagon-budget-senate