باسمه تعالی

رسانه‌های غربی چنین روایت میکنند که رکود اقتصادی و تحریم‌های غربی، باعث شده که پس از حدود ۲۰ سال، برای اولین بار روسیه حدود ۲۰ درصد بودجه نظامی خود را کاهش دهد. حالا روسیه جایگاه سوم بالاترین بودجه‌های نظامی دنیا را به عربستان سعودی واگذار کرده است. نگرشی که رسانه‌های غربی در مخاطبین خود القاء میکنند، این است که روسیه در حد و قواره‌ای نیست که بخواهد در برابر آمریکا هماوردی کند.

از طرف دیگر، خبرگزاری‌های رسمی روسی، مانند RT، گزارش کردند که قرار است بعد از مراسم تحلیف دوره جدید ریاست جمهوری پوتین، در هفتم ماه می، برنامه‌ای برای بالا بردن استاندارد زندگی در روسیه اعلام شود. برای این برنامه حدود ۱۰ تریلیون روبل، معادل ۱۶۲ میلیارد دلار، اختصاص داده شده است. هیچ‌کدام از این روایتها اصل ماجرا را نمیگویند.

اما اخبار دیگری نیز از منابع روسی حاکی از این بود که روسیه به این جمع‌بندی رسیده است که جنگ جهانی سوم قریب‌الوقوع و غیر قابل اجتناب است. بنابراین برنامه‌های خود را بر این متمرکز کرده که با همین امکانات موجود بتواند جنگ را پشت سر بگذارد؛ و هرچه در توان دارد، برای بازسازی بعد از جنگ برنامه‌ریزی کند. مبلغ مذکور سرمایه‌ای است که روسیه برای بازسازی بعد از جنگ کنار گذاشته است.

هنوز معلوم نیست که جنگ از کجا آغاز خواهد شد. آیا روسیه مجبور خواهد شد که در جنگ داخلی اوکراین دخالت کند و جلوی حمله قریب‌الوقوع دولت مرکزی به جدایی طلبان شرق را بگیرد؟ آیا برخورد مستقیم نظامی با نیروهای آمریکایی در سوریه نقطه آغازین جنگ خواهد بود؟ و یا اسرائیل موفق خواهد شد با تحرکات تحریک آمیز خود شروع جنگ را کلید بزند؟