باسمه تعالی

دو روز پیش خبری از طریق چندین خبرگزاری پخش شد مبنی بر اینکه دولت روسیه تصمیم دارد تمام سیستم‌های عامل ویندوز، متعلق به میکروسافت، را جایگزین کند و دیگر اجازه استفاده از این سیستم‌های عامل را به هیچ اداره‌ای ندهد. سیستم عامل جایگزین، نسخه‌ای از لینوکس، با نام Astra است که توسط یک شرکت روسی تهیه شده است. در این سیستم عامل ابزارهایی برای حفاظت اطلاعات تعبیه شده است. این سیستم عامل قرار است روی تبلت‌ها و تلفن‌های هوشمند اداری نیز نصب شود.

در حال حاضر نرم‌افزارهای میکروسافت حتی در کامپیوترهای نظامی روسیه نیز نصب شده‌اند. این مطلب باعث شده که عدم امنیت این کامپیوترها موجب  نگرانی مقامات سیاسی و نظامی روسی شود و آنها را به فکر چاره بیاندازد. یکی از طراحان سیستم عامل مذکور در مصاحبه چنین بیان کرد که با توجه به تحریم‌ها، بدون اینکه قصد اغراق داشته باشیم، سیستم‌های عامل میکروسافت را تهدیدی برای امنیت ملی روسیه میدانیم.

چندی پیش پنتاگون نیز اعلام کرده بود که به دلیل نگرانی‌های امنیتی، قصد دارد که سیستم‌های عامل ویندوز را از وزارت دفاع آمریکا جمع کند. خود آمریکایی‌ها بهتر از بقیه میدانند که سیستم‌های عامل میکروسافت طوری طراحی شده‌اند که جاسوسی و دزدی اطلاعات را آسان کنند. بنابراین خود آنها هم نمیتوانند به این سیستمها اعتماد کنند.

دو سال پیش در مقاله ای با عنوان جایگزین کردن سیستم های عامل میکروسافت را جدی بگیرید، درباره اینکه چرا باید خیلی جدی در این باره چاره‌ای پیدا کرد، توضیح داده بودم.

سیستم عاملی که روسیه برای ادارات خود طراحی کرده، از نرم افزار LibreOffice به جای آفیس میکروسافت، استفاده میکند. این نرم‌افزار متن باز قابلیتهای فراوانی دارد و محصول جاافتاده و مطمئنی است. آنها یک سیستم مدیریت مدارک، یا Document Management System، به نام Pergament را نیز در این سیستم‌عامل تعبیه کرده‌اند. در حال حاضر چندین سیستم‌ مدیریت مدارک متن‌باز وجود دارد که کارآیی خود را نشان داده‌اند و احتمالا سیستم مذکور نیز نسخه‌ای از همین سیستم‌های موجود است.