باسمه تعالی

از صده های پیش داستان‌های زیادی درباره رابطه دوستی بین انسان‌ها و دلفین‌ها نقل شده است. بعضی از این داستان‌ها چنان شاعرانه و اغراق‌آمیز است که انگار دلفین‌ها محو تماشای جمال انسان هستند و برای دوستی با او حاضرند به هر طریق ممکن توجهش را جلب کنند. همین مطلب باعث شده که باغ‌وحش‌ها و یا مراکز توریستی، انگیزه‌ این را داشته باشند که با آوردن چند دلفین مشتری‌های بیشتری جلب کنند. مردم بی‌خبر نیز عکس گرفتن با دلفین و شنا کردن در استخری که دلفین‌ها هستند را دوست داشته باشند. لذا برآن شدم که چند نکته را در این زمینه به عرض برسانم، شاید که کمکی به تصحیح این سوء تفاهم باشد.

بحث خود را با آیه ۳۸ سوره انعام شروع میکنم تا اول تصویر کلی از آنچه که در بین انواع موجودات در جریان است، داشته باشیم:

وَمَا مِن دَابَّةٍ فِي الْأَرْضِ وَلَا طَائِرٍ يَطِيرُ بِجَنَاحَيْهِ إِلَّا أُمَمٌ أَمْثَالُكُم مَّا فَرَّطْنَا فِي الْكِتَابِ مِن شَيْءٍ ثُمَّ إِلَىٰ رَبِّهِمْ يُحْشَرُونَ

و هر جنبنده‌ای در زمین و هر پرنده‌ای در هوا که به دو بال پرواز می‌کند همگی طایفه‌هایی و جوامعی مانند شما (نوع بشر) هستند. ما در کتاب (آفرینش، بیان) هیچ چیز را فرو گذار نکردیم، و نهایتا همه به سوی پروردگار خود محشور می‌شوند.

بنابراین هرآنچه که در جوامع بشری در جریان است، در‌ بین موجودات دیگر می‌شود انتظار داشت. اگر بعضی از افراد بشر عالم و حکیم هستند، در بین حیوانات نیز میتوان افرادی را پیدا کرد که از سطح متوسط همنوع‌های خود بسیار بالاتر باشند و به اصطلاح یعسوب نوع خود باشند. اگر در بین انسان‌ها جرم و جنایت، کلاه‌برداری، و یا حماقت و خیانت مشاهده میشود، در بین انواع حیوانات نیز می‌شود این موارد را پیدا کرد.

جوامع بشری همه در یک حد نیستند و تفاوت بین بهترین شهرهای عالم با بدترین آن‌ها خیلی زیاد است. در بین حیوانات هم می‌شود انواعی را یافت که از نظر اخلاقی و سبک زندگی بسیار بالاتر از انواع مشابه باشند؛ و یا بر عکس جوامع آن‌ها دچار فساد و تباهی شده باشد.

اینکه دلفین‌ها موجودات باهوشی هستند، امر مسلمی است؛ البته رسیدن به این جمع‌بندی که آن‌ها باهوش‌ترین موجود دریایی باشند، کار ‌آسانی نیست و به این سادگی نمیشود حکم کرد. بطور کلی جوامع دلفین‌ها از نظر اخلاقی وضع خوبی ندارند و جرم و جنایت در بین آن‌ها زیاد پیدا میشود.

برآورد بعضی از محققین این است که ۸۰ درصد حرکات دلفین‌ها رفتارها و یا بازی‌های جنسی است. تجاوز به بچه‌ها و یا همجنس‌بازی نیز در بین آن‌ها رایج است. سوء‌استفاده جنسی از دیگر موجودات، مانند eel ها نیز در بین آن‌ها مشاهده شده است. همان‌طور که اراذل و اوباش انسان‌ها گروه تشکیل میدهند تا رفتارهای مجرمانه را بهتر انجام دهند، دلفین‌ها نیز دسته‌جمعی حرکت میکنند تا ماده‌ها را تحت کنترل داشته بگیرند و تجاوز گروهی کنند.

احتمالاً دلیل اصلی که دلفین‌ها به انسان علاقه نشان میدهند، انگیزه‌های جنسی است. چون بوی pheromone های زنانه نوع انسان مشابه دلفین است. از آن رو که زمان لازم برای ارضای جنسی دلفین حدود ۱۰ ثانیه است، کسانی که در استخر و یا دریا با دلفین شنا میکنند، کمتر متوجه می‌شوند که نزدیک شدن دلفین به آن‌ها و برقراری تماس به قصد تجاوز جنسی است. به علاوه نکته‌ای که مردم کمتر میدانند این است که دلفین‌ها به خاطر رفتارهای جنسی مفسده‌آمیز خود، اکثراً گرفتار بیماری‌های مقاربتی ویا به اصطلاح Sexually Transmitted Diseases هستند و احتمال انتقال این بیماری‌ها به انسان نیز وجود دارد.

اگر جوامع انسانی با مشکلی به نام اعتیاد به مواد مخدر مواجه هستند، در بین دلفین ها نیز می‌شود این معضل را مشاهده کرد. همان‌طور که مطلع هستید، راه‌های زیادی برای تخدیر وجود دارد. مثلاً قورباغه‌های مخصوصی وجود دارند که وقتی در خطر خورده شدن قرار میگیرند، ماده سمی از خود ترشح میکنند که مهاجم را پشیمان کنند. مقدار زیاد آن سم کشنده و مقدار کم آن ماده سمی مخدر است. بنابراین در بعضی جوامع انسانی افرادی یافت می‌شوند که این قورباغه‌ها را میگیرند و آرام لیس میزنند و با این کار حالت خلسه به آن‌ها دست میدهد. در دریا نیز ماهی Puffer-fish وقتی تهدید شود خود را باد میکند و ماده سمی از خود ترشح میکند. بعضی از گروه‌های دلفین‌ها نیز دنبال این ماهی‌ها می‌گردند و با گازهای مختصری که از این ماهی می‌گیرند، خود را تخدیر میکنند. بعد ماهی را به دیگر اعضای گروه میدهند تا آن‌ها هم استفاده کنند.

انواع و اقسام جرم‌ها و جنایت‌هایی که در جوامع انسانی پیدا میشد، در بین دلفین‌ها نیز میشود یافت. شیرها وقتی سیر هستند به ندرت اقدام به شکار میکنند و کمتر پیش می‌آید همنوع‌های خود را بدون دلیل بکشند. حتی مواردی را دیده‌ام که شیر و پلنگ از بچه‌های یتیم چارپایان مراقبت کرده، نمیگذارند که دیگران آن‌ها را بخورند. اما چنین موارد را کمتر بین دلفین‌ها می‌شود یافت. کشتن دلفین‌های دیگر به قصد تفریح و یا بدون دلیل موجه، و آزار و اذیت دیگر موجودات، در بین دلفین‌ها دیده میشود.