باسمه تعالی

زلزله یکشنبه شب که در غرب ایران رخ داد، به قدری بزرگ و قوی بود که طی ۵۰ سال اخیر در آن ناحیه بی‌سابقه بود و لرزش آن  در ۱۶ استان کشور و ۸ کشور همسایه ایران و عراق  حس شد. امروز فیلمی دیدم که ادعا می‌شد که در هنگام زلزله گرفته شده و نشان‌دهنده انفجار نور در آسمان هنگام زلزله بود. درباره علت این نور شایعات زیادی ظاهرا جریان دارد، که باعث شد در این مقاله درباره آن بحث کنم.

ظاهرا از همان زمان وقوع، عده‌ای در شبکه‌های اجتماعی به پخش شایعات درباره علت زلزله و ایجاد ترس در دلهای مردم اقدام کردند. هر زمانی که یک حادثه طبیعی رخ می‌دهد، عوامل کشورهای ابرقدرت به منظور پیش بردن پروپاگاندای خود و جنگ روانی، آن حادثه را به استفاده از تکنولوژی‌های مخفی و مخوف ابرقدرتها نسبت می‌دهند. متاسفانه در ایران عده‌ای از مزدوران بی‌جیره و مواجب دشمنان هستند، که باید به راستی آنها را مُرجِفون، یعنی کسانی که اراجیف می‌گویند، نامید. این افراد بدون اینکه هیچ سود قابل تصوری در پخش پروپاگاندای دشمنان داشته باشند، پروپاگاندا را با آب و تاب و اغراق بازتاب می‌دهند؛ و به نحوی رفتار می‌کنند که انگار زبون و ذلیل بودن یک فضیلت است. اما وقتی که خبر واقعی و تحلیل درست را بشنوند، خود را به کری و کوری می‌زنند و انگار که اصلا خبر چیزی نیست که قابل توجه آنها باشد.

پدیده انفجار نور در آسمان هنگام زلزله، در اکثر زلزله‌های اخیر گزارش شده است و می‌توانید بسیاری از آنها را در یوتیوب پیدا کنید. در زلزله سال ۲۰۰۸ چین، در استان سیچوان، به خاطر دارم که گزارش شد که قبل از زلزله نور قرمز و نارنجی مشاهده شد. عکس بالای صفحه مربوط به همان زلزله است. ویدیو کلیپی نیز هست که نشان می‌دهد در زلزله اخیر بیش از ۸ ریشتری مکزیک نیز، که شب هنگام بود، نورهای سبز و آبی آسمان را روشن می‌کرد. اگر در ویکیپدیا درباره Earthquake light جستجو کنید، لیستی از این موارد را خواهید یافت.

در همان صفحه ویکیپدیا درباره تئوری‌هایی که برای تحلیل این پدیده مطرح شده، توضیحاتی آورده است. اما این نکته را نیز گوشزد کرده که اساسا هنوز جوامع علمی فیلم‌هایی که ادعا میشود در هنگام زلزله گرفته شده را راستی‌آزمایی نکرده‌اند و ممکن است که افرادی به قصد شهرت و یا بازی با مردم، چنین فیلم‌هایی را ساخته باشند. از آن رو که چنین پدیده‌ای از دهها سال پیش معروف بوده، ممکن است فیلم‌هایی که اخیرا پخش میشود، فقط برای بازی با مردم باشد و واقعی نباشد. به علاوه هنوز معلوم نیست که در همه فیلم‌هایی که از گوشه و کنار دنیا در هنگام زلزله گرفته شده، یک پدیده واحد مشاهده شده باشد. مثلا ممکن است رعد و برق و یا شفق قطبی همزمان با وقوع زلزله رخ دهد.

اما به فرض که واقعا قبل از زلزله‌های بزرگ و یا هنگام وقوع آن نورهایی در آسمان مشاهده شود، می‌توان درباره علت آن فرضیه‌هایی را ارائه کرد. مثلا بعضی از محققین حدس می‌زنند که لایه‌های زمین مثل مواد پیزوالکتریک عمل کنند و حرکت آنها باعث ایجاد میدان‌های الکتریکی قوی شده، جو را یونیزه کند و باعث مشاهده نور شود. دیگر محققین حدس میزنند که حرکت لایه‌های زمین باعث اختلال در خطوط میدان مغناطیسی زمین شود و این اختلال را بصورت نور می‌بینیم. به هر حال هنوز این مسئله تحلیل نشده و کسی درباره آن تحقیق جامعی نکرده است. حتی هنوز روی این که چنین پدیده‌ای واقعا وجود دارد، اجماعی نیست.

اما مسلم آن است که زلزله اخیر به خاطر استفاده از HAARP نیست

قبلا در مقاله دیگری تحت عنوان دستکاری آب و هوا بوسیله HAARP فقط جنگ روانی است توضیح داده بودم که اولا این سیستم توان کافی برای چنین تاثیرات بزرگی را ندارد، و دوما به فرض که به اندازه کافی قوی باشد، احتمال حصول نتیجه مورد نظر از آن پایین است. تحریک یک گسل که احتمال وقوع زلزله قوی در آن  بالا است، می‌تواند به آزاد شدن انرژی ذخیره شده در گسل با یک زلزله کوچک، و کم شدن احتمال زلزله بزرگ‌تر، منجر شود. یعنی احتمال دارد که درست نتیجه عکس از این کار گرفته شود.

اگر کسی از زلزله به عنوان سلاح در مقابل ایران بخواهد استفاده کند، باید یک بمب اتمی بسیار قوی را روی خط گسل تهران در عمق چندصد متری زمین منفجر کند، با این امید که گسل فعال شده ، زلزله ای بزرگ را به دنبال داشته باشد، حدود یک میلیون خانه در اثر زلزله تخریب شود و کل کشور برای چند سال گرفتار مسائل داخلی شود. ولی احتمال این هم وجود دارد که زلزله‌ای کوچک رخ دهد و همین اتفاق باعث شود که زلزله بزرگی که همه ما سالها انتظار آن را داریم، تا صد سال دیگر هم رخ ندهد.

اگر تا به حال قدرت‌های جهانی با استفاده از چنین سلاح‌هایی رقبای خود را نابود نکرده‌اند، به دلیل متعهد بودن آنها به اخلاقیات نیست. بلکه دلیل آن این است که چنین سلاح‌هایی یا وجود ندارد و یا کارآیی آن در حدی نیست که بتوان روی کاربردهای نظامی آن حساب کرد. تنها استفاده عملی چنین سلاح‌هایی، استفاده از آنها در جنگ روانی است، تا بتوان دشمن را قبل از اینکه وارد میدان جنگ شود، به تسلیم ترغیب کرد.