باسمه تعالی

روز ۹ اکتبر، ۳ روز دیگر، مصادف با سالروز تاسیس حزب حاکم در کره‌شمالی است. لذا احتمال اینکه در این روز کره‌شمالی دست به یک آزمایش هسته‌ای و یا آزمایش موشکی مهم بزند، زیاد است. دیروز ۵ اکتبر، دونالد ترامپ در جمع مقامات نظامی در کاخ سفید، خطاب به خبرنگاران گفت که حال و هوای این روزها مانند آرامش قبل از طوفان است. وقتی خبرنگاران پرسیدند چه طوفانی منظورش است، او فقط گفت که خودتان خواهید یافت.

بطور سنتی کره‌شمالی اهمیت زیادی برای روابطش با چین قائل بود و سعی میکرد که تصمیم‌گیری‌های مهم را با آنها هماهنگ کرده باشد. اما چند وقتی است که چین تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل علیه کره‌شمالی را اجرا کرده، از تجارت با این کشور و ارائه خدمات بانکی، خودداری میکند. بنابراین مقامات پیونگ‌یانگ دیگر چیزی برای از دست دادن در روابط با چین ندارند و اهمیتی به نظر آنها نمیدهند. آنها واقف هستند که هدف آمریکا از ایجاد دردسر برای کره‌شمالی در واقع تضعیف چین است و رهبران چین مجبور هستند در صورت بروز جنگ، برای عدم موفقیت آمریکا تلاش کنند.

البته رهبر کره‌شمالی قطعا در شروع جنگ پیش‌دستی نخواهد کرد و قاعدتا اگر حادثه‌ای هم رخ دهد، از نوع پرچم دروغین یا False Flag خواهد بود. رهبران کره‌شمالی این را بخوبی دریافته‌اند که با آمریکا به توافق برد-برد نمیشود رسید و آنها در صورت مصالحه، سرنوشتی بهتر از قذافی و صدام نخواهند داشت.

شمال کره یکی از مناطقی است که پوسته روی مواد مذاب زیر زمین نازک است و احتمال اینکه در اثر آزمایش‌های هسته‌ای، تبدیل به یک آتش‌فشان فعال و خیلی بزرگ شود، زیاد است. حدود یک ماه پیش که کره‌شمالی دست به آزمایش بمب هیدروژنی قوی زد، پس لرزه‌های زیادی را به همراه داشت که باعث نگرانی‌های جدی در کشورهای همسایه شد. چون احتمال این وجود دارد که آتش‌فشان Paekdu به نحوی فعال شود که بخش بزرگی از منظقه شرق آسیا را غیرقابل سکونت کند. ظاهرا روز ۱۸ سپتامبر زلزله کوچکی در آن منطقه رخ داد که نیروهای آمریکایی احتمال دادند که آزمایش هسته‌ای دیگری باشد. لذا بمب‌افکن‌های استراتژیک خود را در منطقه حائل مرزی به پرواز درآوردند تا پیونگ‌یانگ را تهدید کنند. اما ظاهرا به علت قطعی برق، رادارهای کره‌شمالی خاموش بود و این دسته جنگنده‌ها و بمب‌افکن‌ها را ردیابی نکردند و عکس‌العملی هم نشان ندادند.

معادل همین شرایط در مرکز آمریکا، در منطقه‌ای به نام Yellow Stone وجود دارد. یکی از سناریوهای از پا درآوردن آمریکا این است که این منطقه را با موشکی با کلاهک هسته‌ای هدف قرار دهند و با این کار این آتش‌فشان را فعال کنند. در این صورت احتمال اینکه تمام سطح آمریکای شمالی با غبار اتش‌فشانی پوشیده شود و اثری از تمدن در آنجا باقی نماند، زیاد است.

به خاطر همین شرایط کره‌شمالی ترجیح میدهد آزمایش بعدی هسته‌ای خود را در جای دیگری در اقیانوس آرام انجام دهد، تا هم نزدیکتر به آمریکا باشد و هم باعث فعال شدن آتش‌فشان در کشور خود نشود. منتها نمایش یک قارچ اتمی در اقیانوس آرام، وجهه ابرقدرتی آمریکا را خدشه‌دار کرده و بهانه خوبی به آمریکا برای ماجراجویی در شرق آسیا میدهد.