باسمه تعالی

در خبرهای امروز آمده بود که ساعت ۶ صبح دوشنبه به وقت محلی، کره‌شمالی موشکی را شلیک کرده که از فراز خاک ژاپن عبور کرده و پس از آن در دریا سقوط کرده است. البته بعضی خبرگزاریها زمان این واقعه را سه‌شنبه صبح ذکر کرده‌اند که احتمال میدهم اشتباه باشد. بهرحال کره‌شمالی با این اقدام نشان داد که احتمال اقدام نظامی علیه خود را جدی دانسته، قصد کرنش در برابر دشمنان خود را ندارد و در دفاع از خود مصمم است.

بسیاری از تحلیل‌گران معتقدند که تهدیدهای آمریکا به بمباران بی‌سابقه اتمی کره‌شمالی و نابودی این کشور، تهدیدی توخالی است که شخص ترامپ بدون هماهنگی با مقامات نظامی آنرا بیان میکند؛ و از آن‌رو که هزینه‌های این اقدام نظامی برای آمریکا بسیار بالا است و تقریبا هیچ منفعت استراتژیکی برای آمریکا به دنبال ندارد، امکان اینکه جنگ گسترده‌ای در آن منطقه رخ دهد، وجود ندارد. اما ظاهرا شرایط به سمتی میرود که احتمال جنگ روز به روز بیشتر میشود. در مقاله چند روز پیش درباره اختلافات چین با آمریکا که به هدف قرار گرفتن ناو جنگی مک‌کین منجر شد، نوشته بودم. به علاوه چین رسما اعلان کرده که به آمریکا اجازه نخواهد داد که حمله پیش‌دستانه‌ای به کره انجام دهد. بنابراین احتمال بالایی وجود دارد که دامنه جنگ سریعا به دیگر کشورها نیز کشیده شود و روسیه و چین و احتمالا ایران نیز درگیر این جنگ بشوند.

قبلا در مقاله‌ای مربوط به ۵ سال پیش نوشته بودم که ژاپن سرمایه‌گذاری سنگینی روی توسعه سلاح‌های هسته‌ای کرده است. برآورد میشود که ژاپن مواد اولیه لازم برای ساخت ۸۰ هزار سلاح هسته‌ای را دارا باشد. در اخبار همان سال بود که یکی از بالاترین مقامات نظامی چین اعلام کرد که نیروهای نظامی چین باید خود را برای جنگ با ژاپن آماده کنند. برآورد رسمی تعداد کلاهک‌های هسته‌ای چین حدود ۳۰۰ عدد است. اما برآوردهای غیر رسمی این میزان را حداقل ۵ هزار عدد حدس میزنند. در سالهای اخیر خبرهای بسیاری از افزایش سریع توان نظامی چین به گوش می رسد. به عنوان نمونه خبر ایجاد شبکه 5000 کیلومتری تونل ها در چین قابل ذکر است که برای حمل ونقل ونگهداری سلاح های هسته ای به دور از چشم ماهواره ها ایجاد شده است.

از طرفی دیگر روسیه قصد دارد ۱۴ تا ۲۰ سپتامبر مانور نظامی بزرگی در مرز غربی خود برگزار کند که برآورد میشود حدود ۱۰۰ هزار نفر در آن شرکت کنند. همین مسئله اروپایی‌ها را نگران کرده که شاید روسیه قصد دارد تحت پوشش این مانور، عملیات الحاق بلاروس به روسیه را به انجام برساند. بنابراین در صورت شروع درگیری در منطقه شرق آسیا، احتمال اینکه درگیری‌ها به اروپا نیز کشیده شود، زیاد است.

مسئله دیگری که نباید از آن غافل بود این است که وقوع جنگ بزرگ و سرگرم شدن مردم دنیا با اخبار آن، بهترین فرصت برای بازیگران دیگر در صحنه بین‌الملل است که حساب‌های منطقه‌ای خود را تسویه کنند. با توجه به تجمع غیر معمول نیروهای نظامی در مرز مشترک، درگیری بین هند و چین بالاترین احتمال را دارد و همچنین احتمال اینکه پاکستان نیز درگیر این جنگ شود، نیز بالاست. مسئله دیگر اسرائیل است که برنامه‌ریزی زیادی روی حل مشکلات پیرامون خود با استفاده از سلاح‌های غیرمتعارف کرده است. نیروهای نظامی و امکاناتی که اسرائیل در مرز غزه گردآوری کرده، بقدری است که بعضی کارشناسان احتمال داده‌اند که اسرائیل در حال آماده شدن برای تصرف کل سینا است.