باسمه تعالی

خبرهای زیادی در دو روز گذشته در سوریه رخ داده است که متاسفانه در رسانه های ایرانی بازتاب آن را ندیدم. به همین دلیل در اینجا این خبرها را منعکس خواهم کرد. چهار روز گذشته جت جنگنده آمریکایی یک هواپیمای سوخو-۲۲ متعلق به سوریه را در جنوب الرقه هدف قرار داد. ادعای ارتش سوریه این بود که آنها در حال بمباران مواضع داعش بودند و آمریکایی‌ها از داعش دفاع کردند. دو روز گذشته نیز آمریکایی‌ها یک پهپاد ایرانی را در نزدیکی التنف هدف قرار دادند و علت آنرا نزدیک شدن خصمانه این پهپاد به نیروهای تحت حمایت آمریکا اعلام کردند. ۱۲ روز پیش از آن نیز یک پهپاد دیگر ایرانی را ساقط کرده بودند.

اخیرا نیز در رسانه‌های ایرانی یک ویدیو کلیپ، متعلق به ۸ ماه پیش، پخش شده بود که در آن نشان میداد که پهپاد ایرانی در حال فیلم‌برداری از پهپاد آمریکایی است و فردی که در حال توضیح دادن صحنه بود، می‌گفت که پهپادهای ایرانی توان هدف قرار دادن پهپادهای دیگر را دارند، ولی پهپادهای آمریکایی برای مقابله با پهپادها آمادگی ندارند.

از روند این اتفاقات واضح بود که بزودی این برخورد خصمانه آمریکا تلافی خواهد شد. خبر چند ساعت پیش که در بعضی رسانه‌های روسی پخش شد این بود که دفاع ضدهوایی S-300 روسیه در طرطوس یک پهپاد EQ-4 را در دریای مدیترانه هدف قرار داده است. به علاوه در ۲۴ ساعت گذشته ۶ پهپاد دیگر نیروهای ائتلاف آمریکایی را نیز ساقط کرده اند.

پهپاد EQ-4 پهپاد بزرگی است که طول بال آن به اندازه طول بال هواپیمای ۷۳۷ است و وظیفه آن ایجاد ارتباط بین انواع مختلف استانداردهای ارتباط هوایی است. به عنوان نمونه هواپیماهای F-15 توان تماس گرفتن با F-22 ها را ندارند و هیچکدام آنها با بمب‌افکن‌های B-1 نمیتوانند ارتباط برقرار کنند. وظیفه این پهپاد رله کردن پیام‌ها و ایجاد شبکه برقراری ارتباط بین هواپیماهای مختلف است. از این پهپاد فقط ۳ عدد در خدمت نیروی هوایی هست و قیمت هر کدام آنها بیش از ۲۲۰ میلیون دلار است.

با هدف قرار دادن این پهپاد امکان هماهنگی بین هواپیماهای مختلف در یک عملیات هوایی وجود نخواهد داشت و عملیات هوایی ائتلاف آمریکایی مختل خواهد شد.

این خبرها به این معنی است که رویارویی بین متحدین سوریه و ائتلاف آمریکایی به سرعت در حال تشدید شدن است. واضحا امریکا با هدف قرار دادن هواپیمای جنگی سوریه و پهپاد ایرانی با تعمد به این آتش دمیده است. ناو هواپیمابر آمریکایی جرج بوش نیز از اول جولای قرار است در بندر حیفا لنگر بیاندازد و نیروهای زیادی از هلند و نروژ راهی اردن هستند. از طرف دیگر اسرائیل اخیرا تمرین‌های زیادی برای شروع جنگ جدید با حزب‌الله کرده است.

همه اینها خبر از برنامه بزرگتری برای یک عملیات نظامی وسیع دارد. ظاهرا آمریکا هنوز از برنامه خود برای حمله مستقیم به دمشق دست نکشیده است و قصد دارد شروع درگیری‌های جدید را بهانه‌ای برای حمله مستقیم به رژیم سوریه و فتح دمشق قرار دهد. البته این قصد آنها از دید جبهه مقاومت مخفی نمانده است و اقدامات زیادی برای مقابله با ان انجام شده است. شخصا برنامه‌های عملیاتی امریکایی‌ها را نشانه خام و بی‌تجربه بودن برنامه‌ریزان جدید نظامی امریکایی میدانم و بعید میدانم در عمل بتوانند موفقیتی کسب کنند.