باسمه تعالی

سه روز سایت ویکی‌لیکس اعلام کرد که قصد دارد مجموعه‌ای از اسناد محرمانه سازمان Central Intelligence Agency یا سیا را منتشر کند و نام این مجموعه را مخزن ۷ یا Vault 7 نامید. قسمت اول این مجموعه سال صفر نامگذاری شد و فایل تورنت آن توسط این سایت منتشر شد تا از طریق اشتراک‌گذاری فایل قابل دستیابی باشد. هنوز تحلیل جامعی درباره علت این اقدام ویکی‌لیکس و انتخاب این زمان برای انتشار این اسناد، ندیده‌ام و لذا تشویق به نوشتن این مطلب شدم.

داستان افشاگری اخیر دقیقاً مانند ماجرای افشاگری های ادوارد اسنودن در ۳ سال پیش است و قبلاً در مقاله‌ای تحت عنوان ماجرای اسنودن در این باره مفصلاً توضیح داده‌ام و خواندن آن را توصیه میکنم. این بار هم هزاران سند حاوی اطلاعات محرمانه از درون سیا درز کرده که بدون اغماض و چشم‌پوشی سیا امکان نداشت که ویکی‌لیکس بتواند انتشار این مجموعه را عملی کند. قبلاً در مقاله مذکور توضیح داده‌ام که هرگاه نظام حاکم بر آمریکا بخواهد حواس مردم دنیا از مطالب مهمتر پرت کند، اطلاعاتی این چنین را درز میدهد تا همه سرگرم آن شوند. این کار همان است که در فارسی آنرا از آب گل‌آلود ماهی گرفتن و یا گرد وخاک به پا کردن میگویند.

این گل‌آلود کردن آب برای چیست؟

حال باید بررسی کنیم هدف آمریکا از این گل‌آلود کردن آب و گرد و خاک به پا کردن چیست. یکی از موارد این است که ترامپ به ارتش آمریکا اجازه داده که برای کمک به فتح رقه و گرفتن آن از دست داعش، قبل از اینکه ترکیه بتواند اقدام عملی در این رابطه کند، نیروهای خود را به سوریه اعزام کند. تا بحال دلیل حضور نیروهای محدود آمریکایی در سوریه آموزش مخالفان و علی‌الخصوص کردها عنوان میشد. اما اتفاق جدید این است که نیروهای اعزامی جدید برای نبرد وارد صحنه شده اند. این به معنی شروع جنگ جدید توسط آمریکا و دخالت علنی آمریکا در جنگ داخلی سوریه است. در سیستم حکومتی آمریکا اگر رئیس‌جمهور بخواهد نیروهای رزمی به کشور دیگری اعزام کند، قاعدتاً باید کنگره این عملیات را تصویب کند. سوریه به آمریکا اعلان جنگ نداده است، پس برای حضور در آنجا حداقل باید شورای امنیت سازمان ملل مجوز این لشکرکشی را داده باشد و یا دولت سوریه با آن موافقت کرده باشد. اما هیچکدام از این موارد رخ نداده است. بنابراین این لشکرکشی از ۳ جهت غیرقانونی است. در روز ۵ مارس فیلمهای مربوط به حرکت کاروان نظامی آمریکایی در اطراف منبیج پخش شد و این خبر در رسانه‌های غربی هیچ بازتابی نداشت.

نکته جالب توجه این است که رسانه‌های ایرانی هم اخبار اخیر را گزارش نکردند و این نشان دهنده آن است که اکثر خبرهای پخش شده در رسانه‌های ایرانی، حتی رسانه‌های مدعی حزب‌اللهی بودن، ترجمه خبرهای رسانه‌های غربی است. اکثر این رسانه ها خط تبلیغاتی غربیها را دنبال میکنند.

اوضاع در سوریه غیرقابل پیش‌بینی است. بعد از موفقیتهای اخیر دولت سوریه در فتح حلب و تدمر، انتظار میرفت که امید بازیگران جهانی در تغییر شرایط در سوریه کم شود و به مذاکره روی آورند. اما شرایط به سمت دیگری پیش میرود. ترکیه هدف خود را ایجاد منطقه حائل در شمال سوریه اعلام کرده و احتمالاً برآوردش این است که زمینهای تصرف شده هیچ‌وقت به سوریه برگردانده نخواهد شد. اسرائیل هم در حال برنامه‌ریزی برای ایجاد منطقه حائل در جنوب است. آمریکا هم در تلاش است که به کردها کمک کند تا رقه را تصرف کنند. در حالی که هیچ‌گاه رقه شهری کردنشین نبوده است و این کار زمینه درگیری‌های بیشتر در آن منطقه را فراهم میکند. برداشتم این است که اگر این بازیگران جهانی در داخله ایران ضعف و رخوت را حس نمیکردند، امیدی به نتیجه گرفتن از حرکتهای اخیر نمیتوانستند داشته باشند. به این دلیل که جبهه مقاومت در صحنه عمل نشان داد که توان حرکت و پیشروی دارد.

ویکی‌لیکس چه چیزی را افشا کرده است؟

اسناد ویکی‌لیکس همان چیزهایی را بیان میکنند که قبلاً همه میدانستیم. اینکه همه سازمانهای اطلاعاتی دنیا میتوانند تلفنها و تلویزیون‌های هوشمند را هک کنند و از طریق آن‌ها جاسوسی کنند، بر همه واضح بود. کسانی هم که دنیای هکرها آشنا هستند میدانند که ابزارهای متن‌باز قدرتمندی وجود دارند که با کمی تبحر همه میتوانند چنین ابزارهایی را هک کنند. ویکی‌لیکس ادعا میکند که سیا به علت محدودیتهایی که قوانین حفظ اطلاعات برای آن‌ها ایجاد کرده، مجبور شده که بسیاری از ابزارهای هک کردن را از طبقه بندی خارج کند تا بتوان از آن استفاده کرد. به همین علت این سازمان کنترل خود بر این ابزارها را از دست داده و حالا خیلی از این ابزارها در دست نوجوانان است. در حالی که این ادعا گمراه‌کننده است. به این دلیل که بسیاری از روشهای هک کردن اول در مقالات دانشگاهی و مراکز تحقیقاتی مطرح می‌شود. جامعه هکرها جامعه‌ای باز است و ایده‌های جدید را در سمینارها و تجمعات خود مطرح کرده و به اشتراک میگذارند. بسیاری از این هکرها خود را کلاه سفید معرفی کرده و هدف خود را بررسی راههای مقابله با سوءاستفاده بدخواهان بیان میکنند. اگر کسی اخبار دنیای هکرها را دنبال کند، اطلاعات به روز و دست اولی را میتواند بدست آورد. بسیاری از ابزارهای موجود در دست سازمانهای اطلاعاتی دنیا همین ابزارهایی است که در دست همه است. منتها فرقش این است که کسانی که در این سازمانها کار میکنند تمام‌وقت هستند و درآمد و منابع مالی خوبی برای پیشبرد کار خود دارند و هکرهای دیگر معمولاً پاره وقت هستند و امکانات مناسبی برای کسب اطلاعات و ابزار لازم ندارند.

اما آنچه که ویکی‌لیکس سعی دارد حواس مردم را از آن پرت کند این است که این اسناد هیچکدام از همکاری شرکتهای بزرگ مانند میکروسافت و اپل و گوگل با سیا حرفی نمیزنند. شرکت هایی مانند گوگل و فیس بوک خود بازوی اجرایی سازمان های جاسوسی هستند و مقامات بالای NSA و Darpa از مدیران ارشد آنها هستند. اگر سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا بخواهند به محتویات یک تلفن‌ اندروید دستیابی داشته باشد، شرکت گوگل به صدها روش میتواند این اطلاعات را حتی بدون استفاده از ابزارهای هک در اختیار آن‌ها قرار دهد. بارها گوگل ثابت کرده که به عنوان بازوی اطلاعاتی سیستم نظامی آمریکا عمل میکند. مثلاً در سوریه نقشه گوگل مختصات مراکز مخالفان دولت را کمی جابجا میکرده تا اگر از این نقشه برای هدف قرار دادن آن‌ها با توپخانه و خمپاره استفاده شود، نیروهای مقاومت نتوانند آن‌ها را دقیق هدف قرار دهند. ویندوز ۱۰ محصول شرکت میکوسافت هم حاوی امکاناتی است که بتواند جاسوسی این شرکت از محتویات کامپیوتر را تضمین کند. به همین دلیل این سیستم عامل مجانا در اختیار صاحبان سیستم‌های عامل قدیمی تر قرار داده شد.

نکته قابل توجه این افشاگری

نکته ای دیگری در این افشاگری ها وجود دارد که قبلا همه از آن باخبر بودیم، ولی در تحلیلها کمتر به آن اشاره شده است. آن نکته این است که سازمان سیا عملا تقسیم کار بین سازمان‌های اطلاعاتی را رعایت نکرده و در حیطه وظایف تعیین شده عمل نمیکند. این سازمان بخشی را در خود ایجاد کرده که بصورت موازی با NSA فعالیت کرده و عملا با آن رقابت میکند. در کل سیا به غولی تبدیل شده که بقیه مجموعه حاکمیت در آمریکا از آن در هراس هستند.

از زمان ترور جان کندی، رئیس جمهور آمریکا در سال ۱۹۶۳، این بحث مطرح بود که سیا عامل این ترور است. به این دلیل که کندی در یک سخنرانی خود به نفوذ گروه‌های شیطانی با عقاید خطرناک در حاکمیت آمریکا هشدار داده بود و تنش‌هایی را با این سازمان داشت. این سخنرانی را با یک جستجوی ساده میتوانید بیابید.

رقابت شدید بین صاحبان قدرت در آمریکا نشان از این دارد که این سیستم حاکمیتی چندان هم پایدار نیست و زمینه های اختلاف و چند دستگی در آن زیاد است.