باسمه تعالی

در بین ۴۵ رئیس جمهور تاریخ آمریکا به ندرت کسی را می‌شود پیدا کرد که از تحصیلات بالا و دانش عمیقی برخوردار باشد. هرچه زمان به جلو می‌رود وضعیت سواد آن‌ها بدتر و بدتر میشود. حالا با سرکار آمدن دونالد ترامپ، ریاست جمهور به کسی رسیده که در حد کلاس ۴ ابتدایی سواد خواندن و نوشتن دارد. او در دوران مبارزات انتخاباتی حرفهای عوام‌پسند و سخیف زیاد زد. تصور بسیاری از تحلیلگران این بود که این کار او یک نوع هوش سیاسی است و او میداند که اکثریت جامعه آمریکا را همین افراد بی‌سواد تشکیل میدهند و بنابراین مطابق ذوق آن‌ها حرف میزند. اما به تدریج روشن شد که او واقعاً خودش عوامی و بی‌سواد است و توان فکری بیش از این را ندارد.

وقتی جرج بوش پسر به ریاست جمهور رسید، او را به خاطر کمی دانش استهزاء میکردند. بعد از او اوباما با این ادعا که سابقه تدریس در دانشگاه دارد، قدرت را در دست گرفت و خوشحالی خیلی‌ها این بود که بعد از چندین دوره بالاخره کسی که سواد قابل قبولی دارد بر سر کار کار آمده است. اما اوباما هم در عمل نشان داد که چندان سواد درستی ندارد. چون هر وقت که دستگاه Teleprompter، که از طریق آن متن سخنرانی و یا جواب سئوال را به او دیکته میکنند، از کار می‌افتاد، او بشدت دستپاچه میشد و حرفهای بیربط میزد. ادعاهای چندی هم در مورد تقلبی بودن مدارک تحصیلی او شد.

ترامپ، به عنوان منتخب مردم آمریکا، واقعاً شاخص خوبی برای سطح سواد و فرهنگ مردم آمریکا است. در ویدیو کلیپ ذیل دراین باره مفصلا بحث کرده‌ام.

لینک دانلود کلیپ