باسمه تعالی

یکی از مباحثی که در این وبلاگ دنبال میکنم، موضوع سبک زندگی ساده و سالم و آموزش نکاتی است که به ادامه زندگی در شرایط بحرانی کمک کند. در ادامه این سلسله مطالب در این مقاله قصد دارم درباره استحمام در سفر و خارج از خانه با دوش صحرایی نکاتی را عرض کنم.

اگر به هر دلیلی مجبور شویم چند روزی از خانه و کاشانه خود در شهر دور شویم، یکی از اولین چیزهایی که ضرورت آن حس میشود، حفظ بهداشت و نظافت است. بعضی‌ها ممکن است تصور کنند که اگر از خانه و امکانات آسایشی زندگی خود دور شوند، میتوانند به نکات بهداشتی توجه نکنند. حتی بعضی افراد تصور میکنند که در سفر رعایت نکات اولیه نظافت واجب نیست و می‌شود با تنی کثیف نماز خواند. در حالیکه حفظ طهارت بدن بسیار ساده است و نیاز به امکانات پیچیده‌ای ندارد. کافی است که فرد برای چنین شرایطی آمادگی روانی داشته و آنرا تمرین کرده باشد. به علاوه آدمها خیلی زود درمی یابند که حفظ بهداشت به ادامه سالم زندگی کمک میکند و بی‌توجهی به آن ضررهای زیادی را باعث خواهد شد. یکی از ضروریات بهداشت، امکان استحمام است.

برای استحمام اصلاً به امکانات خاصی نیاز نیست و فراهم کردن آن امکانات به سادگی قابل انجام است. اخیراً که در اینترنت درباره Shower camping gadget جستجو میکردم، وسایل فراوان و متنوعی را یافتم که ایده‌های جدیدی در این زمینه عرضه کرده بودند. تعداد زیادی از این محصولات کیسه‌ای است که در یک بسته کوچک عرضه شده و می‌شود آنرا با حدود ۲۰ لیتر آب پر کرد و با آویزان کردنش، از آن به عنوان دوش استفاده کرد. قیمت آن‌ها هم بسیار مناسب است. اگر هم چنین محصولی در دسترس نباشد، اصل ایده ساده است و می‌شود چنین چیزی را با مواد ساده و ارزان ساخت. بعضی از این محصولات با موادی تیره ساخته شده‌اند که وقتی در معرض نور آفتاب باشند، انرژی را جذب کرده و آب داخل آن خیلی سریع گرم و مناسب برای استحمام میشود.

محصول دیگر فقط یک دوش کوچک است که بر سر بطری نوشابه دو لیتری پیچ می‌شود و یک نی در وسط آن داخل بطری قرار میگیرد تا هوا بتواند جای خالی آبی که از بطری خارج می‌شود را پر کند و جریان آب برقرار باشد. استفاده از این محصول خیلی ساده‌تر است و فرد میتواند آنرا در دست بگیرد و هر نقطه از بدن را که بخواهد بشوید.

چادرهای آماده که راحت و سریع بشود آنرا برپا کرد و از آن بشود به عنوان توالت و یا حمام استفاده کرد، با قیمتهای مناسب در بازار پیدا میشود. اگر بخواهید چنین چیزی را خودتان بسازید، ساخت آن با مواد سبک و مقاوم آسان است. همراه داشتن یکی از این چادرها به خانواده کمک میکند که در شرایط اضطراری و فاصله گرفتن از مناطق شهری و یا در سفر، حداقل بخاطر پیدا کردن محلی برای دستشویی و استحمام در زحمت نباشند.

نکته دیگری که استفاده از این وسایل را تشویق میکند، این است که تختخوابهای بسیاری از مسافرخانه ها و هتلها مملو از حشرات موذی است. در آمریکای شمالی نام عمومی و عامیانه آن‌ها BedBug است که شامل انواع متنوعی است. در دیکشنری معادل فارسی آن ساس ذکر شده، در حالیکه فکر میکنم نام ساس نتواند همه این طیف بزرگ را در برگیرد. وقتی مسافری به این هتلها رجوع کند، این حشرات به لباس و پوست او نفوذ کرده و هنگامی که به خانه خود برگردد، در سراسر خانه پخش می‌شوند و تجربه دردناکی را برای آن فرد به همراه می‌آورند. مبارزه با این حشرات هم کار ساده‌ای نیست و ماهها زمان میبرد. بنابراین اگر در مسافرتها بشود از مسافرخانه ها دوری کرد و امکاناتی را فراهم کرد که خانواده بتواند برای چند روز زندگی عادی را در دامن طبیعت ادامه دهد، احتمال صدمات و ضررهای آتی کم میشود.