باسمه تعالی

تصویر کودک مجروح سوری را که در بمبارانهای حلب مجروح شده و بر صندلی داخل یک آمبولانس نشسته، در روزهای گذشته همه دیده‌اند و در رسانه های ایرانی هم بازتاب گسترده‌ای داشته است. برای همه واضح است که تلفات انسانی همه طرفین درگیر در جنگ داخلی سوریه، علی الخصوص شهروندان عادی، صدمه ای به کل جهان اسلام محسوب میشود و تا حد امکان باید همه را تشویق کرد که باعث رشد این صدمات نشوند. از طرف دیگر هم بر کسی پوشیده نیست که غربیها به خاطر حقوق بشر و حفظ کرامت انسانی در آتش جنگ سوریه نمیدمند و اخبار آن را پوشش نمیدهند. چون درست در همین زمان تلفات شهروندان یمنی در اثر بمبارانهای آل سعود به مراتب جگرسوزتر از وقایع سوریه است و هیچ سازمان و یا ارگان غربی یا بین‌المللی نیست که برای آن اهمیتی قائل باشد. 

syrian-boy-halab

اما نکته جالب توجه این است که خبرگزاریهای ایرانی همه پروپاگانداهای پخش شده از طرف غربیها را به تمام و کمال بازتاب میدهند، در حالی که برای آنها واضح است که هدف غربیها از کمک به مخالفان دولت سوریه، ایجاد زمینه تضعیف ایران در منطقه و در نهایت سرنگونی جمهوری اسلامی و تقسیم و فروپاشی ایران به عنوان یک کشور هستند. ماجرای کودک مجروح سوری در اکثر خبرگزاریهای ایرانی، از جمله رسانه ها و سایتهایی که ادعای بصیرت و حزب‌اللهی بودن دارند، نیز پخش شد. حتی یکی از این سایتها داستان همراه با این عکس و بمباران مردم عادی توسط هلیکوپترهای ارتش سوریه را نیز آورده و نقاشی ذیل را که توسط یک کودک سوری کشیده شده است را نیز آورده بود.

syrian-kid-painting

طبیعتا بازتاب مطلب به این نحو باعث میشود که مخاطب با پروپاگاندای غربیها همدردی کند. در حالی که این فقط نصف ماجرا است. خبرگزاریها و سازمانهای غربی هم جنایاتی که توسط معارضان دولت سوریه بر علیه شهروندان انجام میشود، و حتی بمبارانهای شیمیایی آنها را، پوشش نمیدهند. سازمان کلاه سفیدها یا White Helmetsکه سازمانی است که توسط انگلیسیها و آمریکایی‌ها تاسیس شده است، در واقع سازمانی است که وظیفه جنگ روانی را در این مناقشه بر عهده دارد و کارهای آنها واضحا نمایشی است. مثلا هر از چند گاهی عکس یکی از افراد خود را منتشر میکنند که کودکی را در بغل گرفته و به طرف دوربین میدود. در عکس زیر که در سایت آنها منتشر شده بود، از بازدیدکنندگان میخواهند که برای اهدای جایزه صلح نوبل به این سازمان تبلیغ کنند.

white-helmet-nobel

در مورد عکس آن کودک مجروح سوری، اینکه در صحنه درگیری در حلب از کجا چنان آمبولانس مجهزی را پیدا کرده اند تا به محل بمباران ببرند، خود جای سئوال دارد و احتمال اینکه کل صحنه فقط نمایشی باشد را زیاد میکند. عکاس آن عکس نیز فردی به نام محمود رسلان است. عکس زیر را رسلان دو هفته پیش در صفحه فیسبوک خود منتشر کرده است. او که در گوشه پایین و چپ عکس است، در کنار دو نفر دیگر است که در  ماجرای یک ماه گذشته بریدن سر کودک مجروح ۱۲ ساله‌ای نقش داشتند.

Raslan-facebook-5-August

mahmoud-rslan-zenki-beheaders

عکس زیر هم این فرد را در کنار عوامل انتحاری که خود را در میان دشمن منفجر میکنند، نشان میدهد.

mahmoud-rslan-2

طبیعتا چنین کسی را نمیتوان به عنوان یک خبرنگار بیطرف معرفی کرد. اما اینکه چرا چنین پروپاگانداهایی با تمام جزئیات آن در رسانه‌های ایرانی پخش میشود، جای سئوال جدی دارد.