باسمه تعالی

مواد منفجره در صنعت کاربردهای فراوانی دارند. به عنوان نمونه بعضی قالبهای پیچیده شکل دهی فلز را که با پرس کردن قابل انجام نیست، با استفاده از مواد منفجره در محفظه های مخصوص انجام میدهند. به این روش در انگلیسی Explosive Forming میگویند. هر کسی که در سربازی وقت زیادی برای تلف کردن در اختیار داشته باشد و مواد منفجره کافی و محیطی که بشود در آن آزمایشات خطرناک انجام داد، هم در دسترس او باشد، احتمالا چند کاربرد جدید از مواد منفجره را کشف خواهد کرد. اما تا بحال ندیده بودم که کسی از این موشک برای حفر چاه استفاده کند.

ویدیو کلیپ زیر روش استفاده از موشک گراد برای حفر چاه را نشان میدهد. این موشک را در ایران بیشتر با نام قدیمی کاتیوشا میشناسند. روش کار به این صورت است که خروجی موشک را با قطعه مخصوص فلزی جایگزین میکنند. کار این قطعه این است که گازهای خروجی موشک را به فرم خاصی به طرف پایین هدایت میکند تا باعث حفر چاه بشود. بعد خاکهایی را که از داخل چاه به بالا پرتاب میشود، به اطراف خود پخش میکند. ادعا میشود که سرعت حفر چاه با قطر حدود 20 سانتیمتردر خاکهای معمولی حدود 4 متر بر ثانیه است. دقیقا نمیدانم با هر موشک چه عمقی را میشود حفر کرد. اما با سوزاندن پشت سر هم چند موشک میتوان عمق چاه را زیادتر کرد. تصورم این است که در مناطقی که با حفر چاهی به عمق حدود 10 متر بشود به آب رسید، چنین روشی کاربرد میتواند داشته باشد.

از نظر اقتصادی چنین روشی به صرفه نیست. چون از حدود 25 سال پیش که به خاطر دارم، قیمت این موشکها بیش از هزار دلار بود. اما در جایی که نیاز به این هست که خیلی سریع چاهی حفر شود، میتوان این روش را استفاده کرد. البته باید مواظب بود که در مناطق نفتی که احتمال وجود لایه های گاز در زیر زمین وجود دارد، از آن استفاده نشود.

دلیل ذکر این روش، نوآوری آن بود. تصورم این است که چنین ایده هایی کمک میکند که ذهن مردم در نوآوری فعالتر شود.