باسمه تعالی

در مقاله پیش بحث درباره جنگ روانی قدرتهای جهان برای تسخیر ذهن انسانها را شروع کردم. هدف این جنگهای روانی این است که تصویری را که آنها از قدرت نظامی، علمی و حتی اخلاق و فرهنگ خود مایل هستند دیگران داشته باشند، به ارزانترین وجه ایجاد کنند. در ادامه بحث قصد دارم مثال هایی از این جنگ روانی را یک به یک بررسی کنم. اولین مورد تصویری است که خود غربیها مایل هستند در ذهن دیگران ایجاد کنند که آمریکا توان ایجاد خشکسالی و یا سیل و توفان و حتی زلزله در هر نقطه ای از عالم را دارد.

قاعدتا تا کنون خبرهای زیادی درباره تلاش آمریکا برای کنترل آب و هوا شنیده اید. هدف رسمی اعلام شده از پروژه هارپ (High Frequency Active Auroral Research Program) دستکاری در آب و هوا نیست. اما افراد و سایتهای به ظاهر آزاد اندیش و افشاگری وجود دارند که به پخش خبر درباره کاربردهای نظامی آن مشغول هستند. شاید در نگاه اول کار آنها مخالفت با امپریالیسم به نظر آید، اما در اصل آنها پروپاگاندایی که خود آمریکاییها از طریق رسانه های رسمی خود نمیتواند پخش کنند را تبلیغ میکنند. نتیجه این پروپاگاندا این بوده که بسیاری از مردم، حتی انقلابی ها، آمریکا را قادر به دستکاری در آب و هوا و ایجاد خشکسالی و یا سیل و توفان میدانند. در حالی که چنین توانی را ندارند.

هربار که توفانی شدید، حتی در خود آمریکا، رخ میدهد سایتهای زیادی پیدا میشوند که آنرا نتیجه آزمایش سلاح های آمریکایی میدانند و ادعا میکنند که ارتش برای تست توان خود در ایجاد توفان در خاک دشمن، امواجی را به طرف هسته توافان هدایت کرده تا با ایجاد رزونانس، آنرا از یک طوفان معمولی به یک توفان کلاس 5 تبدیل کند. یا وقتی که در کره شمالی برای چند سال خشک سالی شد، همه آنها ادعا میکردند که آمریکا با استقرار سازه دریایی ذیل که در واقع رادار است، ابرها را از آسمان کره دور میکند تا آنجا باران نیاید. یا وقتی که در هائیتی زلزله شد، این زلزله را نتیجه تمرکز امواج این سلاح ها و ایجاد رزونانس در لایه های زیرین زمین در آن ناحیه معرفی کردند و حتی این ادعا از دهان افرادی مانند هوگو چاوز هم شنیده شد. در حالی که همه این ادعاها فقط جنگ روانی خود غربیها است.

haarp-sea-platform

هرچند تلاش آمریکا برای آزمایش این سلاح ها و ایجاد مراکز متعدد در دنیا برای ارسال امواج فوق العاده قوی با فرکانس های دلخواه به طبقات بالایی جو جهت تست توان تاثیرگذاری بر روی آب و هوا، امری واقعی است؛ اما واضحا چنین چیزی نمیتواند به کنترل آب و هوا منجر شود. نتیجه آزمایشات آمریکایی ها تا کنون فقط ایجاد اغتشاش های موقتی و محدود در الگوی هوا است و بعضا نتایج این اغتشاش ها خلاف آن چیزی بوده که قصد آن را داشته اند.

فرض کنید در کنار یک دریاچه نشسته اید و با زدن دست خود در آب، بتوانید چند موج کوچک ایجاد کنید. اگر بخواهید با ایجاد امواج نقش دلخواه خود را بر روی آب ترسیم کنید، موفق به این کار نخواهید شد. طبیعتا این تلاش شما هیچگاه به ایجاد سونامی هم تبدیل نخواهد شد. مسئله آب و هوا معادله ای با هزاران مجهول است و بشر حداکثر بتواند چند پارامتر را در این معادله دستکاری کند. بسیاری از عوامل تاثیرگذار بر آب و هوا هنوز به درستی شناسایی نشده اند، چه رسد به اینکه بخواهند این عوامل را تحت کنترل درآورند. مثلا تاثیر شگرف جریان گلف استریم بر آب و هوا، به دلیل اغتشاشاتی که اخیرا در آن پیدا شد، به تازگی کشف شده است. این جریان آب گرم که از خلیج مکزیک از نواحی نزدیک به خط استوا به طرف اروپا جریان دارد، باعث جلوگیری از سرمای شدید زمستانی در اروپا میشود. اغتشاشاتی که در سالهای اخیر در این جریان به وجود آمد، باعث توفانهای سهمگین زمستانی و سرمای شدیدتر از معمول در چند سال گذشته شد. گلف استریم رودخانه آب گرمی است که در سطح اقیانوس جریان دارد و بسیاری از این قبیل جریان ها که در عمق اقیانوس جاری هستند، اصلا برای بشر شناخته شده نیست، چه رسد به اینکه بخواهد روی کنترل آن فکر کند.

لذا تصور اینکه بشود با ارسال امواج به یونوسفر، الگوی آب و هوا در یک منطقه را عوض کرد و جلوی تشکیل ابر در آسمان یک کشور را برای سالهای متمادی گرفت، قطعا پروپاگاندا است. به فرض محال که چنین کاری عملی باشد، به خاطر وابستگی همه عوامل تاثیرگذار در آب و هوا به هم، قطعا تاثیرات سوئی نه فقط بر کشورهای همجوار، بلکه بر کل عالم میگذارد که پیش بینی آن عملی نیست. حتی در نهایت ممکن است به نتیجه ای عکس آن چیزی که از اول برنامه ریزی شده، منجر شود.