باسمه تعالی

نکته جالب توجهی که درباره رسانه های سیاسی و مذهبی ایران وجود دارد این است که فقط طیف خاصی از اخبار و وقایع هستند که توجه آنها را جلب میکند و بعضی اخبار دیگر هستند که ظاهرا هیچ کس علاقه ای به گزارش کردن و بحث درباره آنها ندارد و حساسیت کسی را برنمی انگیزد. نمونه آن هم اخبار مربوط به وضعیت رقت بار مسلمین در کشورهای دیگر مانند جمهوری آفریقای مرکزی و چین است که هیچ اظهار نظری و یا ابراز تاسفی حتی از مقامات مذهبی نیز نشنیده ام. در همین وبلاگ قبلا چند خبر در این رابطه آورده ام.

خبر جدید از استان اویغور چین این است که مقامات چینی برای تحقیر مسلمین و تضعیف عقاید اسلامی، همه کسبه مسلمان را موظف به فروش الکل و سیگار کرده اند و به آنها دستور داده اند که این اقلام را در ویترین و جلوی چشم همه بگذارند. هر کاسبی هم که از فروش الکل خودداری کند، با تنبیه و از دست دادن جواز کسب روبرو میشود.

این روشهای دولت چین چنان وحشیانه اجرا میشود که عکس العمل و اعتراض بسیاری از مقامات سازمان های بین المللی و مقامات کشورهای حتی غربی را برانگیخته و همچنین تظاهرات مردم در کشورهای مختلف از جمله استرالیا را به همراه داشته است.

نگرانی دولت چین این است که کشورهای غربی با کمک به گروههای تکفیری مانند داعش برای ایجاد اغتشاش در چین و روسیه، بخواهند این کشورها را گرفتار مشکلات داخلی کنند؛ که البته نگرانی بجایی است. اما دولت چین برخلاف روسیه راه حذف کامل اسلام و هر آنچه که از فرهنگ اسلامی در آن کشور باقی مانده است، را برای مقابله با این مشکل انتخاب کرده است. خود همین مطلب نشانه کمکاری مقامات سیاسی و فرهنگی ایرانی است که میتوانستند با مذاکره با مقامات چینی، امکان تبلیغ نسخه ای از اسلام را در چین فراهم کنند که زمینه رشد گروههای تکفیری را محدود کند و به حذف کامل اسلام از آن کشور منجر نشود.

چندی پیش نقلی از یکی از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی دیدم که چنین بیان کرده بود که پوتین، رئیس جمهور روسیه، از مقامات مذهبی ایران دعوت کرده بود که برای مقابله با افکار تکفیری، فعالیتهای خود را در بین مسلمین روسیه تشدید کنند و مراکز مذهبی شیعه را گسترش دهند. این سیاست قطعا بهتر از روشی است که چینی ها پیش گرفته اند. چون نتیجه حماقت چینی ها این است که انرژی لازم را در مسلمین چین، برای بروز شدیدترین و افراطی ترین عکس العمل ممکن، ایجاد و ذخیره کند. بنابراین آنها باید منتظر بنشینند تا خشم مسلمین آن دیار به انفجاری مهیب تبدیل شود.