باسمه تعالی

دیروز سایت والستریت ژورنال در خبری آورده بود که آمریکا در حال بهینه سازی طراحی بمبهای ضد استحکامات و یا Bunker Buster است که بتواند با آن تاسیساتی مانند فردو را تخریب کند. این بمب که MOP و یا Massive Ordnance Penetrator نام دارد و حدود 13600 کیلوگرم وزن دارد، قبلا در سال 2012 تست شده بود و نتیجه تست این بود که توان تخریب فردو را ندارد. این به این معنی بود که برای تخریب فردو باید حتما از کلاهک های اتمی مانند B61 استفاده میکردند.

GBU-57_MOP

لذا کار بر روی بهبود آن و سیستم هدایت و جنگ الکترونیک آن تکمیل شد تا نشود آنرا از این روش از هدف منحرف کرد و بعد از مذاکرات ژنو، در ماه ژانویه آنرا تست کردند. نتیجه تست این بود که اگر دو تا از این بمبها را پشت سر هم بر روی یک نقطه بیاندازند، توان نفوذ به تاسیسات فردو را خواهد داشت. در این صورت برای حمله به سلاحهای اتمی نیاز نخواهند داشت.

این واقعیت که چنین خبرهایی پس از اعلام بیانیه توافق در رسانه های غربی پخش میشود، نشان از آن دارد که خیلی نباید به بثمر رسیدن این توافق دلخوش کرد. بلکه ظاهرا این توافق مقدماتی، فقط طمع آمریکا را بیشتر کرده و گزینه نظامی آنها را جدی تر کرده است. اوباما در این سالهای اخیر کمتر از گزینه نظامی حرف میزد، ولی درست پس از صدور بیانه لوزان، این توافق را تنها راه جلوگیری از جنگ دانست. در حالی که چند ماه پیش فقط از تشدید تحریمها حرف میزدند.

بعضی تحلیلگران بر این باورند که حمله عربستان و متحدانش به یمن به این دلیل است که نگران دوستی و اتحاد روزافزون ایران و آمریکا هستند و میخواهند قدرت تحرک ایران را محدود کنند. اما شخصا بر این باورم که این تحرکات آنها باید با آمریکا هماهنگ شده باشد تا در کل رویکردی تهاجمی تر را نسبت به ایران داشته باشند.