باسمه تعالی

آیا میدانستید که در آمریکا، نزدیک به شهر نیویورک، شهر کوچکی وجود دارد که در آن زنان رانندگی نمیکنند؟ اگر فکر میکنید که فقط در عربستان سعودی زنان محدودیت رانندگی دارند، بقیه این متن را بخوانید.

نام این شهر Kiryas Joel است که 22000 نفر سکنه دارد و اکثر ساکنان آن یهودی Haredi هستند. این شهر جوانترین شهر بالای 5000 سکنه در کل آمریکا است و میانگین سنی آن 13.2 سال است. دلیل آن هم این است که یهودی های ساکن آن معتقد به داشتن تعداد زیاد بچه هستند و خانواده هایی که هر کدام 8 تا 10 بچه دارند، در این شهر زیاد پیدا میشود.

زنان این شهر معمولا به وظیفه مادری خود میرسند و تنها پدر خانواده ها هستند که به کار خارج از خانه میپردازند. هر چند در این شهر، مطابق قوانین آمریکا، نمیشود زنی را به جرم رانندگی زندانی کرد؛ اما هر زنی که به این کار اقدام کند، جامعه او را تحریم کرده و بچه هایش را از مدارس مذهبی شهر اخراج میکنند. لذا کمتر زنی پیدا میشود که مایل به رانندگی کردن باشد.

یهودی های ارتودکس این شهر، رانندگی زنان را زمینه ساز رفت و آمدهای آزاد و ارتباطات کنترل نشده خارج از خانواده آنان میدانند. لذا جامعه آنان، چنین کاری را برای زنان پسندیده نمیداند.