باسمه تعالی

دو هفته پیش در مقاله ای درباره جمع بندی دولتمردان آمریکا از مذاکرات هسته ای نوشته بودم که مقامات آمریکایی به قصد حصول نتیجه ای مشخص وارد مذاکرات نشده بودند و هدف اصلی آنها برآورد این مطلب بود که ایرانیها در صحنه عمل تا چه حد آماده به چالش کشیدن طرحهای آمریکا در منطقه هستند. جمع بندی آنها هم این بود که در صورت شدت بخشیدن به حملات علیه سوریه، انتظار عکس العمل تندی از دولتمردان ایران را نباید داشته باشند. لذا با کنار گذاشتن وزیر دفاع معتدل و روی کار آوردن یک فرد جنگ طلب که بتواند عملیات آمریکا در منطقه را به سمت هدف قرار دادن مواضع دولت سوریه منحرف کند، اولین قدم را در این راه برداشتند.

البته اینکه تا چه حد در برآورد خود صائب بوده اند، بحث دیگری است، اما قاعدتا باید این برآورد خود را بر اساس سیگنالهایی که از طرف مذاکره کننده ایرانی دریافت کرده اند، انجام داده باشند.

حملات هوایی اخیر اسرائیل به سوریه بطور واضح موید این مطلب بود. سایت دبکا که وابسته به محافل امنیتی اسرائیل است، امروز چنین نوشته بود:

حملات هوایی دیروز اسرائیل به سوریه، همه سخت افزار دفاع ضد هوایی و موشک هایی که اخیرا روسیه برای بی اثر کردن طرح ایجاد منطقه پرواز ممنوع در سوریه فرستاده بود را هدف قرار داد واز بین برد. این سیستم های پیشرفته، پس از آنکه پوتین، رئیس جمهور روسیه، دریافت که اوباما و اردوغان در حال نهایی کردن طرح ایجاد منطقه پرواز ممنوع در شمال سوریه هستند، فرستاده شده بود.

واضحا حملات اخیر اسرائیل با هدف صاف کردن جاده برای ایجاد منطقه پرواز ممنوع در سوریه انجام شده است. تاریخ شاهد خوبی بر این مطلب است که در هر کشوری که منطقه پرواز ممنوع ایجاد شده، فقط پرواز هواپیماهای دولتی آن کشور در آن مناطق ممنوع میشود و هر کشور خارجی دیگری به هر نحوی که بخواهد میتواند در آن مناطق رفت و آمد کند. طبیعتا این کار به واکنش دولت مستقل مرکزی منتهی میشود و زمینه درگیری پیش می آید و بهانه ای برای هدف قرار دادن پایگاه های دولتی میشود که در نهایت به سقوط دولت و تغییر رژیم منجر میشود.

همین تحولات اخیر نشان دهنده این است که در هفته های آتی باید انتظار شدت گرفتن تحرکات علیه دولت سوریه را داشت.