باسمه تعالی
یک روز بعد از سرنگونی پهپاد اسراییلی در ایران٬ یک پهپاد دیگر نیز در غزه به دام نیروهای مقاومت افتاده و سرنگون شد و این نشان داد رژیم صهیونیستی دیگر نمی تواند بر روی پیشرفته بودن سلاحهای نوین و جنگ افزاری خود حسابی باز کند . شکار پهپادها در ایران و غزه نشان از ماجرای دیگری نیز دارد و آن بر هم خوردن محاسبات سران رژیم صهیونیستی در مورد میزان دانش فنی و اطلاعات نظامی ایران و حماس از جنگ افزارهای نوین است .

شکار شدن پهپاد جاسوسی اسراییل در مرزهای ایران معادلات را در غزه به سود مقاومت بهم زده است و احتمالا همین عامل باعث شده است که مقامات رژیم صهیونیستی حاضر به پذیرش آتش بس و قبول شروط حماس شوند. از زمانی که رژیم صهیونیستی با همکاری مصر به دنبال برقراری آتش بس در غزه بود٬ سران این رژیم تلاش زیادی انجام داده اند تا شرط خلع سلاح حماس را نیز به شروط قبلی خود برای برقراری این آتش بس بیفزایند . ولی در توافق آتش بس دائمی دیگر نه تنها خبری از این شرط نیست، بلکه رفع محاصره غزه و تاسیس فرودگاه و بندر برای غزه و عدم مزاحمت برای قایق های ماهیگیری در آن ذکر شده است.

سردار حاجی زاده یکی از فرماندهان نیروی سپاه در ایران بعد از انتشار خبر هدف قرار گرفتن پهپاد وعده داد که ایران این اقدام اسراییل را با مسلح کردن هر چه بیشتر کرانه باختری پاسخ خواهد داد . گفته شدن این مطلب از سوی مقام نظامی ایرانی باعث ترس بیشتر شهرک نشینان صهیونیست از عملیات های حماس و جبهه مقاومت شده است . مدارس در مناطق جنوبی سرزمینهای اشغالی امسال قرار نیست به موقع باز شده و فعالیت خود را آغاز کنند و مدتهای زیادی است که صهیونیست های مستقر در این مناطق مجبور شده اند در پناهگاهها زندگی کنند . میزان حملات مقاومت به مناطق مرزی با اسراییل به شدت افزایش یافته و هر حمله هوایی به غزه ٬ با پرتاب راکت و موشک های حماس به سرزمینهای اشغالی پاسخ داده می شود .

نشریه کوارتز در این باره نوشته است : پهپاد به غنیمت گرفته شده از سوی ایران می تواند سیستم الکترونیکی و همچنین نظامی پهپادهای ایرانی را با پیشرفت بیشتری مواجه سازد چرا که این هواپیمای بدون سرنشین اسراییلی از یکی ازانواع بسیار پیشرفته پهپادها در دنیا بوده است . 

از ویژگیهای بسیار مهم پهپاد هرمس دور برد بودن آن و همچنین سیستم رادارگریز آن بوده است . این نشریه در ادامه تاکید کرده است با وجود اینکه ارتش رژیم صهیونیستی و فرماندهان نظامی آن هیچ پاسخی به مسایل مطرح شده توسط ایران و سقوط این پهاد در نطنز نداده اند ٬ اما به نظر می رسد استفاده ایران از تکنولوژی موجود در این هواپیمای بدون سرنشین موجب نگرانی تل آویو شده است .

تل آویو پیش از این نیز در مورد پهپادهای ایرانی که به مقاومت داده شده و بر فراز سرزمینهای اشغالی مشغول جمع آوری اطلاعات بوده اند٬ نگرانیهای زیادی داشت و این بار معتقد است اگر تکنولوژی موجود در این هواپیماها به روزتر شود ٬ امکان استفاده بیش از پیش ایران از این تکنولوژی برای به دست آوردن اطلاعات ارزشمند نظامی از سایت های هسته ای اسراییل و همچنین مراکز نظامی اش بیشتر خواهد شد.

به گزارش این نشریه٬ اگر ایران بتواند به سنسورهای کار گذاشته شده در این هواپیمای بدون سرنشین دسترسی پیدا کند٬ می تواند آنها را با عملیات مهندسی معکوس تولید کرده و در پهپادهای خود به کار برد و این کار توانایی انجام عملیات بدون شناسایی شدن را به ایران می دهد .