منبع: جنگ و زن

برخی افراد ترجیح می دهند به جای این که کار اداری داشته باشند، در خانه کار کنند. یا به عبارت دیگر دوست ندارند زمان بفروشند. اولویت ها، توانمندی ها، روحیات و علایق آنان به گونه ای است که با حضور در یک سازمان از صبح تا عصر همخوانی ندارد و در نتیجه از عمری که در آن کار صرف کرده اند، راضی نخواهند شد.

برای نمونه بعضی ها قصد دارند ادامه تحصیل داده و به مقاطع بالاتر بروند، عده ای خلاقیت و روح هنری دارند که ترجیح می دهند زمانشان را صرف تولید آثار هنری خودشان کنند، بعضی ها محدودیت ها و معلولیت های جسمی و حرکتی دارند، سبک زندگی برخی که مهاجرند یا این که مدام در سفر هستند، ایجاب می کند شغلی داشته باشند که در هر جا و مکانی آزادانه از تخصص خود بهره ببرند و کسب درآمد کنند. درصد چشمگیری از افرادی که تمایل دارند زمانشان برای انجام کار به دست خودشان باشد، زنانی هستند که با توجه به نقش های متعددشان نظیر همسری و مادری، تمایل دارند مدیریت زمان را به گونه ای به عهده بگیرند که هم به کار خانه برسند و هم به کسب درآمد بپردازند و ترجیح می دهند محل کارشان به محل سکونتشان نزدیک باشد و برایشان بسیار خوشایندتر است امکان انجام کار در منزل برایشان فراهم باشد.

بسیاری از ما با شنیدن عبارت «کار در منزل» بی درنگ کارهایی را تصور می کنیم که نظیرش در آگهی های روزنامه ها بسیار دیده می شود، اما در اینجا قصد دارم به شما بگویم که همه اش این نیست و به شغل هایی اشاره می کنم که نه تنها دور از ذهن نیست و سرمایه چندانی هم نمی خواهد، بلکه چون مطابق با علاقه مندی ها و استعدادهای خود شماست، از آنها خسته و کسل نمی شوید و مشتاقانه حاضرید با کیفیت هر چه بیشتر به انجام این کارها بپردازید.

اگر از آنهایی هستید که دست پختتان حرف ندارد، می توانید از آشپزخانه خودتان شروع کنید. برای تعداد نفرات بالا مثلا به اندازه یکی از مهمانی هایتان غذای خانگی بپزید، نیازی نیست در آغاز، آنقدر سنگ بزرگی بردارید که نتوانید به نشانه بزنید. سپس ظرف های یکبار مصرفی که با عطر غذای خانگی پر شده را نزدیک ظهر با کمک دیگر افراد خانواده در اماکنی نظیر بازار و... که خریدار دارد بفروشید. اگر انصاف، بهداشت و کیفیت کاری خود را حفظ کنید و ترس به دلتان راه ندهید می توانید یک مرکز تهیه غذا (کترینگ) خانوادگی راه بیندازید و این بار با شرکت ها و ادارات و... قرارداد ببندید.

همیشه انگار ترشیجات، مربا، شیرینی و... خانگی اش یک چیز دیگر است. اگر هنر و ذوق خاصی در درست کردن این خوردنی ها دارید، می توانید اقدام کنید. شاید شما هم در بازارچه تجریش اسم سمنوی خاصی را دیده و شنیده باشید. اگر هدف داشته باشید و جرأت به خرج بدهید و البته بهداشت و کیفیت را فراموش نکنید، ای بسا نام تولیدات خانگی خود شما سر زبان ها بیفتد و به قول امروزی ها «بِرَند» شود.

اگر خیاطی بلدید و طرح های تازه ای خلق می کنید و از پوشیدن آنچه به دست خودتان دوخته اید لذت می برید، بهتر است دیگران را نیز از این مهارت خود بی نصیب نگذارید. می توانید طرح هایی متناسب با زنان و مردان همین مرز و بوم ارائه و با مراکز مد و لباس مربوط همکاری کنید.

اگر با طبیعت انس ویژه ای دارید و راه پله و داخل خانه تان را پر از گلدان می کنید، می توانید به پرورش گل و گیاه آپارتمانی و انواع کاکتوس های زینتی پرداخته و با گذراندن دوره های آموزشی رایگانی که در سطح شهر توسط شهرداری برگزار می شود، به پرورش قارچ، پرورش کود ورمی کمپوست و... بپردازید.

اگر جزو کسانی هستید که به آکواریوم و نگهداری ماهی و... علاقه مندید، می توانید دل به دریا زده و این بار با پرورش ماهی های زینتی و فروش آنها نتیجه زحماتتان را پشت شیشه مغازه های آکواریوم فروشی به نمایش بگذارید.

اگر به حداقل یک زبان خارجی مسلط هستید، می توانید با تمرین و ممارست به صورت غیرحضوری با انتشارات و دارالترجمه ها برای ترجمه متون و همچنین با موسساتی که فایل های صوتی و تصویری را ترجمه می کنند، همکاری کنید. انتشار آگهی ترجمه متون و مقالات در محیط دانشگاه ها نیز گزینه دیگری است که اگر کیفیت کارتان خوب باشد، بعد از مدتی شناخته خواهید شد.

اگر تحصیلات دانشگاهی دارید، با همراه داشتن یک رایانه و اشتراک اینترنت، می توانید به صورت آنلاین در حوزه دانش خود به تدریس خصوصی بپردازید. موسساتی هستند که ترجیح می دهند از این روش برای آموزش مشتریان خود استفاده کنند و به صورت ساعتی حق الزحمه شما را بپردازند. به این ترتیب دیگر نگران کنترل یک کلاس با جمعیت زیاد و حواشی آن نخواهید بود و نیز با توجه به این که مسئول آموزش نفرات محدودی هستید، می توانید ساعت برنامه آموزشی آنها را با برنامه های شخصی خود هماهنگ کنید.

اگر از گشت و گذار در اینترنت لذت می برید، می توانید با کسب مهارت و دانش کافی، یک وبسایت با نام و دامین مورد نظرتان راه اندازی کنید. پشتیبانی وبسایت راه ساده ای است که از طریق جلب توجه ِ مردم می توانید درآمدزایی کنید. قضیه به این صورت است که اگر محتوای مطالب، ظاهر و گرافیک سایت به اندازه کافی جذاب و به روز باشد، نظر بسیاری از مردم را حین وبگردی به خودش جلب خواهد کرد و همین امر کافی است که برخی شرکت ها برای درج تبلیغات خود، سایت شما را انتخاب و با شما قرارداد همکاری امضا کنند. از بزرگ ترین مزایای پشتیبانی وبسایت این است که شما هر وقت دلتان بخواهد و سرتان خلوت باشد، بدون هیچ محدودیت زمانی می توانید این کار را انجام دهید.

اگر اهل پژوهش هستید و از علم آموزی لذت می برید، در صورتی که تحصیلات دانشگاهی دارید مطبوعات و وبسایت های آموزشی مانند آنهایی که در زمینه مقالات علمی فعالیت دارند، در داخل و خارج از کشور می توانند گزینه مناسبی برای چاپ محتوای تولید شده توسط شما باشند. البته برای این کار لازم است به زبانی که برای مقاله خود انتخاب کرده اید به حد کافی مسلط باشید و مطالب شما سوژه های جذاب و کارآمدی برای مطرح کردن باشد.اگر از مطالعه و کتاب خواندن لذت می برید و مهارت شما در ادبیات زبان خود یا زبان های دیگر به قدری است که متون را بدون غلط می خوانید، می توانید با داشتن یک دستگاه ضبط صوت که امروزه همه نوعش متناسب با سلایق گوناگون در بازار موجود است، کتاب صوتی تولید کنید و برای فروش آنها با موسسات و کتابخانه های تولیدکننده کتاب های صوتی برای نابینایان، وارد مذاکره شوید. شما می توانید با کتاب های دانشگاهی و کتاب هایی که نیاز به آنها در اولویت است، شروع کنید.

برگرفته از روزنامه جام جم